FotografTT.
En 18-åring som egentligen var 32, och en lejon som tar över en inspelning.
Hollywood är fullt av galna händelser som man knappt tror kan vara sanna – men det här har faktiskt hänt!
Här är skådespelarna som vägrar att jobba ihopBrand logo
Här är skådespelarna som vägrar att jobba ihop

Första Titanic-filmen gjordes 29 dagar efter olyckan

Efter en semester i Italien klev den då 22-åriga skådespelaren Dorothy Gibson ombord på Titanic den 10 april 1912. När fartyget krockade med isberget spelade hon kortspel, och lyckades komma ombord den första livbåten.

Väl på plats i New York så föreslog filmstudion hon var anställd hos att de skulle göra en film av händelsen, och Dorothy var med och skrev manuset för den 10 minuter långa filmen, som gick ut på att hon berättade för sin fästman och sina föräldrar vad som hänt. Filmen Saved from the Titanic blev en stor hit, även om den kritiserades för att vara exploaterande av en så stor katastrof efter så kort tid.

Filmen fick dock ett tragiskt slut – två år senare brann alla kopior av filmen upp i en brand.

Leonardo DiCaprio och Kate Winslet spelade i den mer kända filmatiseringen av Titanic, över 80 år efter den första.

18-årigt underbarn visade sig vara 32-årig skådespelare

Från slutet av 80-talet till mitten av 90-talet medverkade skådespelaren Kimberlee Kramer i en rad filmer och tv-serier. När hon passerade 30 märkte hon att jobben blev allt färre, och hon bestämde sig för att starta ett bedrägeri: hon bytte namn till Riley Weston, och hävdade att hon var för 1979 istället för 1966. På grund av sitt ungdomliga utseende kom hon undan med det, och många var imponerade av ”18-åringen” som blev en framgångsrik manusförfattare på tv-serien Felicity. När hon avslöjades av Entertainment Weekly så blev hon av med jobbet.

Kristi Kaylor, en producent som jobbade med Weston, berättade att hon kände sig lurad.

– Hon sa att hon var 18. Jag trodde att hon var ett litet geni. I förhandlingar sa hennes advokat ”Snälla stå inte i vägen för den här stackars 18-åringens karriär”. Hon lurade alla.

Riley Weston spelade mot Keri Russell i Felicity.

Poltergeist-filmens otäcka rykte

I filmen Poltergeist från 1982 upptäcker en familj att deras hem är hemsökt av arga spöken. Men även i verkligheten trodde många att filmen hade en förbannelse över sig. Bara fem månader efter filmens premiär blev skådespelaren Dominique Dunne, som spelade tonårsdottern, mördad av sin pojkvän. Senare, efter att uppföljaren Poltergeist II kommit, dog skådespelarna Julian Beck, 60, och Will Sampson, 53, under en tvåårsperiod. När den tredje filmen i serien kommit dog 12-åriga Carol Anne, som spelade familjens yngsta dotter, i hjärtstillestånd. Att så många profilerade skådespelare dog under så kort tid efter att ha spelat in filmerna gjorde att ryktet spreds om en förbannelse.

Heather O'Rourke i Poltergeist från 1982.

Melanie Griffith klöstes i ansiktet av lejon

Tippi Hedren spelade i Alfred Hitchcocks film Fåglarna, men det var senare under karriären som hon hade sina värsta möten med djur på filminspelning. Efter att ha filmat i Afrika blev hon och maken Noel Marshall sugna på att göra en film med lejon, och väl hemma i Los Angeles började paret samla på sig lejon från zoon och cirkusar. Efter påtryckningar från myndigheter flyttade de till avlägsna Soledad Canyon med alla djuren, och ska till slut ha samlat på sig så många som 71 lejon och 29 tigrar.

När de väl började filma hade allt blivit så dyrt att de fått sälja sina andra hem och memorabilia från Tippis karriär. Att spela in med de oberäkneliga djuren visade sig också vara svårt – det som skulle ta fem månader tog fem år. Tippi Hedrens dotter Melanie Griffith blev skadad och behövde plastikkirurgi efter ett möte med ett av lejonen. En annan person blev skalperad av ett lejon och behöver 220 stygn, och upp emot 100 andra medverkande skadades också.

I slutändan blev filmen Roar en flopp, och Tippi Hedren och Noel Marshall skilde sig kort därpå.

Tippi Hedren och Noel Marshall med ett av sina djur.

Stanley Kubricks sista film

Ikoniska regissören Stanley Kubricks sista film Eyes wide shut, med Tom Cruise och Nicole Kidman, blev en mastodontproduktion. Inspelningarna tog 400 dagar, vilket är ungefär fem gånger längre än vad en vanlig Hollywood-inspelning brukar ta. Cruise och Kidman skulle förbereda filmen i England i ett halvår, men det slutade med att bara förberedelserna tog 15 månader. Kubricks perfektionism gjorde att Tom Cruise fick ta om så enkla scener som att gå igenom en dörr upp mot 95 gånger. Efter ett år i klippning kunde Kubrick lämna en första version av filmen, och dog bara sex dagar senare – utan att få se den helt färdiga versionen.

Stanley Kubrick, Tom Cruise och Nicole Kidman på inspelningen av Eyes wide shut.

Källa: Buzzfeed.