Tystnaden av Ingmar Bergman
Ingmar Bergmans film Tystnaden sätts upp på scen, Stockholm International Film Festival drar i gång och dansfestival i Malmö. Emma Gray Munthe tipsar om vad du inte bör missa i november!
10 julfilmer med toppbetyg på IMDbBrand logo
10 julfilmer med toppbetyg på IMDb

Album + konserter: Kristina Issa – Where do we go

Skivomslag Kristina Issa Where do we go

Multiinstrumentalist, skådespelare, kompositör för teater, radio och film. Kristina Issa har en hektisk säsong med en av huvudrollerna i Håkan Hellström-musikalen Kärlek skonar ingen på GöteborgsOperan, tv-serier på gång och konserter i december i bland annat Göteborg och Malmö. Och nu i november släpper hon dessutom ett riktigt bra album! Det ska ha varit en kamp att skriva, men är betydligt lättare att lyssna på. Släpps 19 november.

Filmfestival: Stockholms filmfestival i hela landet

Bild ur filmen Petite Maman av Céline Sciamma, som visas på Stockholms filmfestival
Ur filmen Petite Maman av Céline Sciamma.

Filmer från hela världen, regissörsbesök, panelsamtal och röda mattor: Stockholms filmfestival är ett ljus i novembermörkret. I år visar de 100 filmer, på bio och digitalt. En av dem jag ser mest fram emot är geniregissören Céline Sciammas Petite Maman (som har ordinarie biopremiär 17 december). Efter hennes Water Lilies, Tomboy, Girlhood och Porträtt av en kvinna i brand är mina förväntningar farligt höga. Festivalen pågår 10–21 november, och programmet finns på www.stockholmfilmfestival.se.

Podd: Verket – en podd om klassiker

Logga till podden Verket

Om man missat starten kan det vara värt att lyssna ikapp på Verket, den nya podd som ingår i Bildningspodden och är ett samarbete mellan Nationalmuseum, Litteraturbanken och magasinet Anekdot. Experter grottar ner sig i klassiska verk inom konst och litteratur, och diskuterar varför de fått den status de har och vad de kan säga oss i dag. Finns där poddar finns.

Bio: Världens värsta människa

Ur filmen Världens värsta människa av Joachim Trier.
Ur Joachim Triers efterlängtade film Världens värsta människa.

Efter Reprise och Oslo, 31 augusti är tredje och sista delen i Joachim Triers så här långt fantastiska Oslo-trilogi här. I romkomdramat Världens värsta människa fyller huvudpersonen Julie snart 30 och livet är lite rörigt. Hon gör slut med pojkvännen och kastar sig in i ett nytt förhållande med tanken att det ska bli bättre – och att hon ska känna sig mindre sämst. Premiär 19 november. Längtar!

Dansfestival: Malmö Dance Week

Malmö Dance Week avslutas med Hip Hop Weekend
Det blir mycket dans under Malmö Dance Week.

En vecka med streetdans i form av framträdanden, battles, film, föreläsningar, workshops och samtal runt om i Malmö – som sedan avslutas med Hip Hop Weekend, ett av Europas största dansevenemang med battles. Det är lätt att få för sig att det bara är för yngre publik, men till exempel jag är 45 och ryser rakt ut av att bara se klipp. Kan man inte ta sig till Malmö rekommenderar jag tröst i form av dokumentären Martha & Niki, om svenska dansduon Martha Nabwire och Niki Tsappos. Festivalen pågår 1 november–7 november. www.malmodanceweek.se

Teater: Titta pappa, en död cirkus! på Brunnsgatan 4

Maurtis Elvingsson, Martina Montelius och Maria Sundbom Lörelius sätter upp Titta pappa, en död cirkus! på Brunnsgatan 4
Maurtis Elvingsson, Martina Montelius och Maria Sundbom Lörelius sätter upp Titta pappa, en död cirkus! på Brunnsgatan 4.

På Brunnsgatan 4 i Stockholm blir det premiär för en tidigare ospelad pjäs av Kristina Lugn och Staffan Westerberg. Regi: Martina Montelius. I Titta pappa, en död cirkus! träffas Albert (Maurits Elvingsson) och Berit (den otroliga Maria Sundbom Lörelius). Kanske, kanske inte har de träffats förut, men säkert är att de båda är intresserade av uppstoppade djur. Premiär 11 november. www.brunnsgatanfyra.se

Tv: Kamikaze på HBO Max

Ur danska tv-serien Kamikaze
Kamikaze handlar om Julie, spelad av Marie Reuther, som förlorar hela sin familj i en flygolycka.

Som första danska Max Original-serie har Kamikaze premiär i november på nylanserade HBO Max. Serien är baserad på Erlend Loes bok Muleum, och i handlingens centrum finns 18-åriga Julie (Marie Reuther) som just förlorat hela sin familj i en flygolycka. Hon lämnas ensam kvar med en herrgård, dyra bilar i garaget och pengar som tar henne till världens alla hörn i jakten på ny mening. Johan Rheborg syns i rollen som Julies pappa. www.hbomax.com

Teater: Tystnaden på Göteborgs stadsteater

Ur pjäsen Tystnaden på Göteborgs stadsteater
Nu blir Ingmar Bergmans kontroversiella film Tystnaden teater på Göteborgs stadsteater.

Ingmar Bergmans film Tystnaden skapade på grund av sina kontroversiella sexscener riksdagsdebatt när den kom 1963. Nu sätts den för första gången upp på en teaterscen. De rivaliserande systrarna Ester och Anna och Annas son måste avbryta sin tågresa genom Europa, och blir strandsatta i ett fiktivt land där de inte förstår språket och ett krig verkar närma sig. Irländska teaterkompaniet Dead Centre placerar handlingen i samtiden och låter publiken se genom barnets ögon. Premiär 5 november. stadsteatern.goteborg.se

Dokumentär: Sabaya

Ur dokumentärfilmen Sabaya som vann pris på Sundance
Dokumentärfilmen Sabaya, om sexslavar i ett av världens farligaste flyktingläger, vann pris på Sundance i år.

Svenska Hogir Hirori vann priset för bästa regi i internationella dokumentär-klassen på Sundance tidigare i år – och helt utan att ha sett de andra filmerna i tävlingen tänker jag att Sabaya är en värdig vinnare. Med hjälp av detektivarbete, mobiltelefoner, mod och en pistol spårar en grupp frivilliga upp kvinnor som hålls fångna som sexslavar i ett av världens farligaste flyktingläger och räddar dem, en efter en. Hisnande mörker och strimmor av ljus. Premiär 19 november.

Dans: Unfold på GöteborgsOperan

Dansföreställningen Continium har världspremiär på Göteborgsoperan
Continium är en av två världspremiärer under danskvällen Unfold på GöteborgsOperan.

Två världspremiärer med internationellt hyllade och prisbelönta GöteborgsOperans Danskompani! Danskvällen Unfold består av Continuim av Paul Blackman och Christine Gouzelis, och Saaba av israeliska koreografen Sharon Eyal. Den sistnämnda har samarbetat med Diors chefsdesigner Maria Grazia Chiuri, som står för kostymerna. Programtexten lovar ”hypnotisk dans, svepande rörelser och pulserande musik”. Spelas 30 oktober–4 december. www.opera.se