Bokredaktör Kenneth Gysing tipsar om 3 böcker att läsa under långhelgen

12 maj, 2021
Bokredaktören tipsar om tre böcker att läsa i maj.
Långhelg nalkas och vad passar inte bättre då än lite god helgläsning? Feminas bokredaktör Kenneth Gysing delar med sig av tre böcker som går utmärkt att koppla av med i en solstol.
Fem fördelar med att läsa - enligt forskarnaBrand logo
Fem fördelar med att läsa - enligt forskarna

Man får nypa sig i armen, plötslig sol och värme i överflöd, bara för någon dag sedan isvindar och snöblandat regn. Omväxling förnöjer (som man säger), så också i läsning – tycker jag i alla fall! Helgens boktips blir en trippel av dåtid, nutid och framtid, för de äventyrliga att läsa i solstol, eventuellt under parasoll. Parasollet skyddar mot sol – och regnskurar. För man vet ju aldrig med vädret, det evigt opålitliga. Trevlig helg på det!

Agent Sonya, Ben MacIntyre (Historiska media)

Rafflande spionhistoria med verklig bakgrund, om tyska judinnan Ursula Kuczynski som växer upp i en mycket välbärgad familj. Men så kommer nazisterna till makten, Ursula blir hängiven kommunist och med tiden överste i Röda Armén och en lysande spion, som efter kriget lever dubbelliv som Ursula Beurton, hemmafru (och spion) och trebarnsmor i idylliska Oxfordshire i England. Ett alldeles fantastiskt levnadsöde. Köp boken här (reklamlänk från Tradedoubler). (reklamlänk)

Bokomslag Agent Sonya av Ben MacIntyr
Sugen på en god spionhistoria – då är denna bok något för dig!

Ingen kommer tro dig, Anna Kölén (Romanus & Selling)

Anna Kölén var en av de arton kvinnor som i slutet av 2017 trädde fram i Dagens Nyheter och vittnade om Kulturprofilens övergrepp. Nu debuterar hon med en roman med kopplingar till #metoo. Daphne jobbar som bartender och pluggar litteraturvetenskap när hon möter Leo, som blir hennes stora kärlek och öppnar dörrar till den litterära världen där han har många kontakter. De gifter sig, men snart visar sig Leo vara någonting helt annat – en man full av mörka sidor. Spännande och aktuellt om samtiden. Köp boken här (reklamlänk från Tradedoubler) (reklamlänk).

Uppdrag Hail Mary, Andy Weir (Bookmark)

Jorden står inför utplåning, medeltemperaturen sjunker med förfärande hastighet, en slags ”rymdalg” rör sig som en väldig våg genom rymden och tycks leva på att absorbera energi från stjärnor. Ryland Grace, en mycket framstående molekylärbiolog, vaknar upp i ett rymdskepp och har uppenbarligen färdats under lång tid. Han är ensam i skeppet, två andra besättningsmedlemmar ligger döda och mumifierade bredvid honom. Ryland har problem med minnet, men gradvis återvänder det, plötsligt kommer han ihåg att han är mänsklighetens sista hopp om att rädda världen. Men så upptäcker han ett annat rymdskepp utanför det egna, som inte är en mänsklig konstruktion. Lysande science–fiction (med stjärnglans) om utomjordisk vänskap och gemensam kamp för överlevnad! Köp boken här (reklamlänk från Tradedoubler). (reklamlänk)

Bokomslag Uppdrag Hail Mary av Andy Weir
Räcker inte jordelivet till? Då kan du låta dig föras till en värld bortom denna i Andy Weirs Uppdrag Hail Mary.