Artikeln innehåller reklamlänkar

Boken om Lilla Hjärtat – och andra böcker du borde läsa i höst

27 aug, 2021
Feminas bokredaktör tipsar om tre böcker du inte får missa i höst. Högst i topp ligger boken "Hon hette Esmeralda – berättelsen om lilla hjärtat" av Melinda Jacobs och Minna Tunberger.
Lilla Hjärtats fostermamma Melinda Jacobs debuterar med boken "Hon hette Esmeralda - berättelsen om Lilla Hjärtat". Det är en hjärtskärande och viktig bok som Feminas bokredaktör Kenneth Gysing rekommenderar alla att läsa.
Lilla Hjärtats fostermamma Melinda Jacobs visar upp fotoväggenBrand logo
Lilla Hjärtats fostermamma Melinda Jacobs visar upp fotoväggen

Hösten står och stampar i tamburen, hög tid för eftertanke och kontemplation efter sommarens alla lättsinniga lekar. Här tre boktips inför helgen som lodar både existentiella bråddjup och nyper i hjärtat så det vill brista. Ingenting är enkelt i livet, men det kan hjälpa att läsa om det!

Hon hette Esmeralda – berättelsen om Lilla Hjärtat, Melinda Jacobs, Minna Tunberger (Forum)

Ordet ”hjärtskärande” räcker inte till för att beskriva berättelsen om Lilla Hjärtat, tragedin som berörde hela Sverige, när nu Melinda Jacobs kommer med en bok om hela händelseförloppet, skriven tillsammans med journalisten Minna Tunberger. Treåriga Esmeralda sveks av myndigheterna och tvingades lämna det familjehem som hon hade vuxit upp i sedan sju veckors ålder. Några dagar före Esmeraldas tvåårsdag överklagade de biologiska föräldrarna familjehemsplaceringen, och fick tillbaka Esmeralda, trots att mamman led av psykisk ohälsa och båda föräldrarna var drogmissbrukare. En kort tid efter sin treårsdag hittas Esmeralda död i hemmet, drogad, undernärd och med svåra skador på kroppen. Det är fruktansvärd läsning, men också en berättelse som nu ligger till grund för en ändrad lagstiftning vad gäller familjehemsplacering – så att något liknande aldrig ska kunna hända igen. Läs mer och köp boken här. (reklamlänk)

Klicka på bilden för att komma direkt till boken.

Svar till D, Wera von Essen (Polaris)

Här finns en ung kvinna vars hjärta är tungt av längtan efter en man, D, som möjligen också är flera. Kvinnan vill älska, men kan inte, hon finner ingen varaktighet i kärleken. Hon skriver till denne D, hon skriver om litteratur och liv och sårbarhet och glädjen i att baka en kaka till en guddotter. Hon läser Johannes av Korset, brottas med religion och mystik. Ett är hon klar över, och citerar ur Johannesbrevet i Bibeln, ”Den som icke älskar, han förbliver i döden”. Perfekt läsning att kura skymning med i höstmörkret! Läs mer och köp boken här. (reklamlänk)

Barndomsbrunnen, Göran Greider (Ordfront)

Författaren och poeten och debattören Göran Greider drabbas under hösten 2020 av cancer. Under sjukhusperioden där han får tuffa cellgiftsbehandlingar, börjar han skriva för att hålla humöret uppe, för att få grepp om rädslan och ångesten inför all ovisshet om framtiden som sjukdomen skapar. Det har blivit till en historia om vad cancer gör med en människa, om barndom och minne, en slags rekapitulering av det liv som varit. En form av memoar i brutna rader, full av humor och allvar inför livet. Det är mycket fint, starkt, berörande. Läs mer och köp boken här. (reklamlänk)