Artikeln innehåller reklamlänkar

Bokredaktören sammanfattar en klassiker: Doktor Glas

19 aug, 2021
FotografTT
Doktor Glas bok, Scen ur filmen Doktor Glas.
Bokcirklar i all ära, men visst kan det bli lite stressigt ibland. Det är inte alltid så lätt att hinna med att läsa det man kommit överens om att läsa, och så sitter man där och ser ut som en fågelholk i ansiktet (med munnen i ett stort runt O) när man får frågan om vad man tycker om slutet på boken.
Matilda Gustavsson om sin bok "Klubben"Brand logo
Matilda Gustavsson om sin bok "Klubben"

Så Femina tänkte förekomma med lite hjälp till självhjälp, det vill säga komprimera ett antal litteraturklassiker i korta sammanfattningar som får dig att alltid ha full koll på det du ska ha läst – även när du inte läst det!

Då kan du också koncentrera dig på vad många menar är det absolut viktigaste med en bokcirkel – maten, vännerna och vinet (med eller utan alkohol). Se bara till att styra upp så att bokcirkeln väljer rätt bok att läsa – en du inte läst men ändå vet tillräckligt mycket om (genom Feminas försorg).

Skamlöst, vi vet, men det är som det är skrivet (vad jag minns), kvinnor fulla av skam kommer till himlen, men kvinnor utan skam kan komma hur långt som helst – inte minst då i en bokcirkel!

Först ut i serien av komprimerade klassiker: Doktor Glas, av Hjalmar Söderberg:

Doktor Glas – roman skriven i dagboksform

I Hjalmars Söderbergs roman Doktor Glas (kom ut första gången 1905) är huvudpersonen just Doktor Glas, en uppskattad läkare i Stockholm i slutet av 1890–talet. Men trots all uppskattning är doktorn inte särskilt nöjd med livet, han betraktar sig själv och omgivningen med en skarp blick, känner sig intellektuellt överlägsen de flesta av medmänniskorna, men lider också av självförakt. Han vill göra någonting stort i världen, något som ger avtryck i historien. ”Ställning, anseende, framtid. Som om jag icke var dag och var stund vore beredd att packa dessa kollin ombord på första skepp, som kommer lastat med handling. En verklig handling”, suckar doktorn för sig själv. Det vill säga, det är doktor Glas som skriver fram berättelsen i dagboksform, romanens utspelar sig under några månader, med början den 12 juni och slutar den 7 oktober. Läsaren får bara Glas perspektiv på romanens händelser.

Doktor Glas och Helga Gregorius

En dag dyker prästfru Helga Gregorius upp på doktor Glas praktik, hon har ett känsligt ärende. Hon är gift med pastor Gregorius, en man betydligt äldre än hon själv. Hon känner fysisk motvilja mot maken, står inte längre ut med hans erotiska närmanden, som i den tid som är också är hans äktenskapliga rättighet. Prästfrun, framkommer det också med tiden, har en älskare som är betydligt mer aptitligare än maken. Hon vill att Doktor Glas ska hitta på någon sjukdom åt henne, som håller maken borta.

Doktor Glas blir mycket förtjust i Helga, han är också tidigare bekant med pastor Gregorius, har honom som patient, tycker illa om honom, ser honom som korrupt, fysisk ful och nu också en man som inte kan lägga band på sina erotiska begär. Glas diagnostiserar Helga med en underlivssjukdom, diagnosen håller pastorn borta för en tid, men så återkommer Helga och berättar att hennes make tagit henne med våld.

Glas byter taktik och förklarar för pastorn att han lider av en hjärtsjukdom och riskerar att dö om han inte avhåller sig från hustrun. Pastorn far iväg på kurort för att kurera sig, men när han återkommer är han ivrig att återta de ”äktenskapliga rättigheterna” med Helga.

Doktor Glas grubblar och funderar och bestämmer sig till slut för att ta livet av den förfärlige pastorn, ser det som den stora handling han drömt om att göra, med pastorn död kan Helga bli lycklig.

Glas smyger ned ett cyankaliumpiller i en ask med några andra piller (lika till formen) som han rekommenderat pastorn att ta. Pastorn dör, som det ser ut på ett naturligt vis, ock doktor Glas skriver själv ut dödsattesten, det perfekta mordet är genomfört. Resultatet av ”den stora handlingen” blir ändå inte riktigt som doktorn tänkt sig. Älskaren lämnar Helga för en annan kvinna när hon blivit änka, och doktor Glas drabbas av svår melankoli.

Romanens betydelse

Romanen väckte stor skandal när den kom ut; romanens stora fråga om man har rätt att ta livet av en osympatisk människa för att göra livet bättre för en annan, diskuterades livligt. Från Hjalmar Söderbergs sida var det också en liten blinkning till ryske författarens Fjodor Dostojevskijs berömda roman ”Brott och straff”, där huvudpersonen Raskolnikov har ihjäl en pantlånare med en yxa. Raskolnikov drabbades dock av ånger, doktor Glas suckar mest över sig själv.

Drygt hundra år senare drog författaren Bengt Ohlsson upp pastor Gregorius ur graven, och fick honom att ge sin syn på saken i romanen ”Gregorius”. Det lyckade han rätt väl med – Ohlssons ”Gregorius” belönades med Augustpriset 2004.

Boktips klassiker: Doktor Glas, Hjalmar Söderberg

Om du trots ovan spoiler skulle bli sugen på att läsa boken, så finns den att köpa här. (reklamlänk)