Boktips
Klappat och klart inför jul? Eller är du på väg att klappa ihop? Här några sista–minuten–tips på hårda paket innan Tomten kommer!
Vad är grejen med Det mest förbjudna?Brand logo
Vad är grejen med Det mest förbjudna?

Har vi råd med männen? av Åsa Moberg (N&K)

Har vi råd med männen? av Åsa Moberg

Har vi råd med männen? Den frågan ställer sig Åsa Moberg i en krönika i Månadsjournalen 1997. ”Man har anat det länge: Det är dyrt med män. De kostar mycket pengar. Alkoholskador, våldsbrott, fotbollshuliganer och mc–ligor som kräver polisinsatser, fängelseplatser och vårdinsatser”. Frågan känns lika relevant idag med fängelser som bågnar av gängkriminella och narkotikahandel som slår alla rekord.

Åsa Moberg

”Har vi råd med männen – & andra texter” är en samling texter av Åsa Moberg, och det är en formidabel tidsresa hon bjuder på. Nyfiken, påläst och alltid med ett personligt tilltal har hon ömsom underhållit ömsom retat gallfeber på läsare över fem decennier, i början som krönikör för Aftonbladet och därefter som frilansande skribent. I en krönika föreslår hon att Hovet borde ingå i Kyrkan, så att den som så önskar kan gå ur monarkin, i en annan föreslår hon att kommunerna borde erbjuda konstnärer och andra kulturarbetare gratis boende på landsbygden för bättre mångfald. I vuxen ålder har hon också skildrat åldrandets vedermödor, i ”Festberättelserna annorlunda från förr” handlar det mindre om röj, mer om att ingen längre hör vad någon säger då alla har nedsatt hörsel. Att läsa Åsa Moberg är dock fortfarande ett riktigt buller och bång!

Förinta av Michel Houellebecq (AB)

Förinta av Michel Houellebecq

En brutal titel, men Michel Houllebeqs nya roman är betydligt mjukare i tonen. Här finns ett dramatiskt scenario, spelplatsen är Paris 2027, ett presidentval är under uppsegling. Paul Raison är nära arbetare till finansministern och presidentkandidaten Bruno Juge, då det dyker upp en film på sociala medier där Bruno avrättas genom halshuggning. Filmen är inte äkta (men tekniskt fulländad), avsändaren omöjlig att hitta, på det följer några högst verkliga terrorattentat (ett par jättelika containerfartyg sänks) vilket skapar politisk och medial turbulens. Men fokus i romanen är på Pauls relation med fru Prudence, de har alltmer glidit ifrån varandra, och om hur Paul tillsammans med en syster och en bror försöker att få vård för en pappa som drabbats av en hjärnblödning och medföljande afasi. ”Om hans far kunde läsa och begrunda lövens rörelser i vinden, då saknade han absolut ingenting i livet, tänkte Paul”.

Samtidskritik, funderingar över den mänskliga existensen, djupt allvar som slår över i hejdlös humor (ofta svart, åt det galghumoristiska), Houllebeq blandar och ger i ett översvallande flöde, det är mycket upplyftande. ”Stämmer det att man inte förändras, inte ens fysiskt, för det älskande ögat, att älskande ögon har förmågan att upphäva uppfattningsförmågans normala betingelser?”. En av många saker i romanen att fundera över!

Inferno i snö av Marie Bengts (AB)

Inferno i snö av Marie Bengts

Pusseldeckare av klassiskmodell där Hannah Lönn och faster Lilly några dagar före jul 1957 på väg till ett öländskt pensionat där de ska fira jul, överraskas av den öländska ”snöfåken”. De tvingas söka skydd på en närbelägen gård, där de snart inser att allt inte står rätt till. Snökalla (!) kårar utlovas!

Skarp av Helena Dahlgren (Forum)

Skarp av Helena Dahlgren

Litteraturvetaren Emma Wijkman får stipendium, får bo på gården där favoritförfattaren Beata Skarp levde. Där ska hon skriva avhandlingen om Beata som dog under mystiska omständigheter. Rysligt blir det, och mystiskt – skarpt läge mellan fiktion och verklighet. Spännande, skrämmande!