Upplev spännande och intressanta kulturupplevelser i sommar. Van Gogh Alive – The Experience på Fyrishov i Uppsala och många andra intresseväckande utställningar och bioupplevelser.
Vad är grejen med The Lost Leonardo?Brand logo
Vad är grejen med The Lost Leonardo?

Medley i Konsthall 16 på Riksidrottsmuseum i Stockholm

KONST

Medley i Konsthall 16 på Riksidrottsmuseum i Stockholm.

Bakom Konsthall 16 står Riksidrottsmuseum i samarbete med Tore A Jonassons stiftelse, instiftad 2015 med syftet att presentera och köpa in samtidskonst med idrottskoppling av etablerade, främst svenska, konstnärer. I sommar visas ett urval av nyförvärv under titeln Medley, där deltagande konstnärer är bland andra Bianca Maria Barmen, Anna Bjerger, Catti Brandelius, Berit Lindfeldt, Rita Lundqvist och Julia Peirone. Utställningen pågår fram till 18 september. www.riksidrottsmuseum.se

Hacks – Säsong 2 på HBO Max

SERIE

De senaste veckorna har det släppts två avsnitt i veckan, så nu kan de som föredrar att titta i sjok kasta sig över säsong 2 av en av förra årets bästa serier: Emmy­belönade, välförtjänt hyllade och väldigt roliga Hacks. Det börjar precis där första säsongen slutade, när legendariska Las Vegas-komikern Deborah (ljuvliga Jean Smart) och den unga manusförfattaren Ava turnerar genom USA och arbetar med Deborahs purfärska och personliga standupföreställning. Jag både grät och skrattade förra säsongen, och har farligt högt ställda förväntningar. www.hbomax.com

Wanja Djanaieff och Richard Johansson på Vandalorum i Värnamo

KONST

Vanja Djanaieff och Richard Johansson på Vandalorum i Värnamo.

Sommarens kanske färgstarkaste utställning hittar man på Vanda­lorum, där ett stort urval av de hundratals mönster för textil som stilbildande och inflytelserika Wanja Djanaieff formgivit sedan 1960-talet presenteras. I en av Vandalorums lador håller dessutom Smålands Konstarkiv till, där utställningarna lyfter fram konstnärer med koppling till mina gamla hemkrokar. I sommar kan man kika in i Richard Johanssons bildvärld. Definitivt värt ett besök! www.vandalorum.se

ELVIS

BIO + ALBUM

Elvis på bio och tillhörande album.
Austin Butler som Elvis Presleys i nya biofilmen Elvis.

Elvis är tillbaka i byggnaden, och den 29 juni dyker han upp på svenska biografer. Baz Luhrmann (Moulin Rouge!, Romeo & Julia, Den store Gatsby) regisserar, Austin Butler spelar huvudrollen, och filmen täcker decennier av Elvis Presleys extraordinära liv, kärlekar, ­musikinfluenser och den knepiga relationen till managern Tom Parker (Tom Hanks). Premiärveckan släpps också soundtracket, där första singeln i våras blev Doja Cats Vegas.

Van Gogh Alive – The Experience på Fyrishov i Uppsala

KONSTUPPLEVELSE

Van Gogh Alive – The Experience på Fyrishov i Uppsala.

Ljus, färg, ljud och lukter. I den digitala konstupplevelsen Van Gogh Alive – The Experience kan man kliva in i Vincent Van Goghs målningar, och hela rum blir till konstverk, från golv till tak. Hittills har utställningen – med över 3 000 bilder – färdats över fem kontinenter och haft över 8,5 miljoner besökare. I sommar tänker i alla fall jag bli en till av dem. Pågår 16 juni–19 september. www.vangoghalive.se

Mönstermani på Textilmuseet i Borås

TEXTTILKONST

Mönstermani på Textilmuseet i Borås.
Mönstermani på Textilmuseet i Borås.

I utställningen Mönstermani visas över 350 tryckta mönster från 1920- till 1990-talet formgivna av svenska textilkonstnärer. Vissa av dem ger nostalgiska ilningar för att de har hängt i morföräldrars kök eller klätt sängar i kompisars rum, andra har man aldrig sett – och ända fram till den 19 februari nästa år kan man djupdyka i svensk kulturhistoria och få veta mer om upphovsmakarna. www.textilmuseet.se

FOTO + MUSIK

Med sin kamera fångade fotografen Christer Lander­gren (1941–2006) både den svenska jazzscenen och gästande storstjärnor från mitten av 1960-talet och framåt. Monica Zetter­lund, Lars Gullin, Tina Turner, Aretha Franklin, Janis Joplin, Miles Davis, Nina Simone… I utställningen Foto: Christer Lander­gren finns fotografier som aldrig tidigare visats, och bildskatten kombineras här och där med exklusiva originalinspelningar från själva fototillfällena. Visas till och med 15 januari 2023. www.scenkonstmuseet.se

Ulvhälls hällar i Strängnäs

SKULPTURPARK

Ulvhälls hällar i Strängnäs.
Ulvhälls hällar i Strängnäs.

Öppet dygnet runt säsongen ut, sju dagar i veckan, fri entré och en drygt 500 meter lång promenadslinga i trä. Årets utställning i den fina skulpturparken har inget uttalat tema, men nya verk av Henrik Frisk, Ida Idaida, Arijana Kajfes och Christoffer Paues läggs till dem som redan finns i den växande parken. Bland de nytillkomna finns också Peder Bjurmans gigantiska aluminiumskulptur DROM, som bundits mellan Ulvhälls stora ekar. Ser otroligt ut, bara på bild. www.ulvhallshallar.se

FILMTJUVEN

BIO

Filmtjuven.
Filmtjuven.

Den har – säkert ganska ­slarvigt – kallats för en indisk version av den italienska bioälskarklassikern Cinema Paradiso, men Filmtjuvens upplägg låter helt oavsett eventuellt slarv svårt att ­motstå: en liten pojke trotsar sin konservativa pappa med att bli filmtokig, och börjar tillbringa dagarna på en biograf där han lär känna maskinisten och får se film i utbyte mot innehållet i sin lunchlåda. Premiär 1 juli.

Designmuseum Danmark öppnar igen

DESIGN

Designmuseum Danmark öppnar igen.
Designmuseum Danmark öppnar igen.

Efter två år av (väldigt väl­tajmad) renovering öppnar Designmuseum Danmark igen den 19 juni – med hela åtta nya utställningar. I AKUT hittar man det precis nutida, i Formens Magi ikoniska ­designklassiker inom möbelkonst, design, konsthantverk, bildkonst och arkitektur, och i utställningen Bord, dæk dig! kan man ta del av dansk bordsdukningshistoria från renässansen fram till i dag. www.designmuseum.dk