Veckans bästa lästips – inled sommarläsningen med feelgood

21 maj, 2021
Kenneths boktips vecka 20 – tre feelgood-böcker att läsa i sommar.
Helg mellan hägg, syren och FEELGOOD i luften! Så ut i naturen med en kasse böcker –här nedan några tips på livgivande läsning.
Fem snabba med Hannah Widell och Amanda SchulmanBrand logo
Fem snabba med Hannah Widell och Amanda Schulman

Jag var ute och cyklade i går, rakt ut i naturen. Det gick inte att stå emot, häggen i full blom och strax dags för syrenerna, man kan bli yr för mindre. Till det är allt fler vaccinerade mot coronan, från den första juni färre restriktionerna över hela landet, folk kan börja samlas och ses igen – och i Paris har caféerna öppnat! Med andra ord, massor av FEELGOOD i luften, och för att ytterligare spä på känslan – här tre boktips som kan få hjärtat att fara till väders av ren lycka!

En misslyckad kvinnas bekännelser, Alexandra Potter (Nona)

Klicka på bilden för att komma direkt till boken.

Det blev inget drömliv för Nell Stevens i Kalifornien, uppslagen förlovning och flytt tillbaka till London, pank och utan jobb. Alla gamla singelvänner har hunnit gifta sig, hyrorna är skyhöga och att surfa på mobilen och se alla Instagramkonton på perfekta liv gör känslan av misslyckande med livet än mer påtaglig. Nell får i alla fall ett frilansuppdrag att skriva dödsrunor (känns passande för sammanhanget), men så träffar hon änkan Cricket med ett långt liv bakom sig och mycket skinn på näsan. En oväntad vänskap börjar spira, och Nells liv tar sig en ny riktning. Roligt, rörande, klokt! Läs mer och köp boken här. (reklamlänk)

En bättre människa, Eli Åhman Owetz (Harper Collins)

Kicki trivs alldeles utmärkt med nya livet som frisörska i lilla byn Söderberga i Roslagen. Hon har lämnat lägenheten Norrtälje, köpt sig ett litet hus på landet och öppnat frisersalong i äldre stil. Kicki är singel och det passar henne utmärkt – en och annan förälskelse är aldrig fel, men någon karl för en fast relation tänker hon inte släppa över tröskeln. Så har hon också sin mamma som pockar på ständig uppmärksamhet – tills mamman oväntat går bort – och grävmaskinisten Nicke knackar på och vill hyra ett gästrum. Underhållande och finstämt om liv och kärlek i glesbygd! Läs mer och köp boken här. (reklamlänk)

Fåglarnas hus, Eva Meijer (Weyler)

Fåglarnas hus, Eva Meijer (Weyler)

Här skulle man kunna tala om en alldeles ny genre, fågelfeelgood; där Eva Meijers har skrivit en roman om Len Howard som fyrtio år gammal bestämmer sig för att byta liv och flytta ut från London till ett hus på den engelska landsbygden för att ägna resten av sitt liv åt sin stora passion – att studera fåglar. Howard gav själv ut två bästsäljande böcker om fåglar, Meijer ger gestalt åt kvinnan bakom dem. Här bygger Howard ett fågelbord och ett fågelbad i trädgården, hon blir vän med koltrastar, talgoxar, rödhakar och alla sorters mesar. Len är övertygad om fåglar också har känslor, det är inte svårt att tro efter den här romanen. Man vill genast ge sig ut i skogen och bli vän med en fågel – eller två! Läs mer och köp boken här. (reklamlänk)