Hösten är här och det är även kulturupplevelserna. Här kommer 10 kulturtips! Upplev teater, bio, musik och konst i höst.
Vad är grejen med The Lost Leonardo?Brand logo
Vad är grejen med The Lost Leonardo?

KONST

Åsa Jungnelius på Galleri Glas i Stockholm

Åsa Jungnelius på Galleri Glas i Stockholm.

Konstnären Åsa Jungnelius har stått för flera uppmärksammade utställningar och offentliga utsmyckningar, både i Sverige och internationellt. Sedan några år tillbaka arbetar hon på det offentliga verket Snäckan för den helt nya tunnelbanestationen Hagastaden (tänkt att ­öppna i slutet av 2020-talet) – och nu i september presenterar hon sin första soloutställning på Galleri Glas, med en rumsinstallation av nya skulpturer. Utställningen pågår till och med 9 oktober. www.galleriglas.se

FOTO

Christer Strömholm möter samtida konstnärskap

Christer Strömholm möter samtida konstnärskap.

Utställningen Var egentligen börjar någonting? utgår från en samling fotografiska bilder av Christer Strömholm, och länkar dem till nutida konstnärer som Aziz Hazara (Afghanistan), Gosetta Lubondo (Demokratiska Republiken Kongo), Eiko Otake (Japan), William Johnston (USA) och svenska Annika von ­Hauss­wolff och Eric Magassa. Bilderna presenteras utomhus i Wanås bokskogspark 10 september–6 november. www.wanaskonst.se

TEATER

Nordic Crime på Dramaten i Stockholm

Nordic Crime på Dramaten i Stockholm.
Nordic Crime på Dramaten i Stockholm.

Senast Mattias Andersson satte upp något på Dramaten var det Den yttersta minuten, och ­resultatet är bland det bästa jag sett på deras stora scen. Med Nordic Crime tar han sig an kriminal­serierna som fenomen, och låter sex ­påhittade tv-­poliser, brott och straff, ont och gott, verklighet och fiktion krocka på scenen. I rollerna: Jakob Eklund, Lena Endre, Rebecka Hemse, Krister Henriksson, Nemanja Stojanović och Nina Zanjani. Spelas 8 september–21 december.

BIO

Joyce Carol Oates: A body in the service of mind

Joyce Carol Oates: A body in the service of mind.

När Isabella Rossellini frågade författaren/journalisten/regissören Stig Björkman om han ville göra en film om hennes mamma Ingrid Bergman ledde det till succén Jag är Ingrid – och kanske går hans dokumentär om Joyce Carol Oates samma väg. I Joyce Carol Oates: A body in the service of mind delar hon med sig av både liv och skrivandeprocess, och Björkman guidar genom hennes författarskap. Premiär 16 september. Passa på inför Netflix-premiären av Blonde-filmatiseringen en vecka senare!

PODD

Före-Efter – Anna Lindh 2003 på SR

Före-Efter – Anna Lindh 2003 på SR.
Före-Efter – Anna Lindh 2003 på SR.

”Serien är ett spänningsdrivet drama, men den berör också i hög grad teman som civilkurage, ’politikens pris’ och vad som kan hända om vi inte tar hand om de svagaste i samhället”, har Helena Bergström sagt om regidebuten inom ljuddrama: Anna Lindh 2003, där sex karaktärer på olika sätt berörs av mordet på Sveriges utrikesminister. Alla sex avsnitt + en fördjupningspodd släpps den 22 september.

ALBUM

Santigold – Spirituals

Santigold – Spirituals.
Santigold – Spirituals.

Santigolds fjärde album spelades in mestadels under nedstängningen under pandemin, när hon hade tre små barn att ta hand om samtidigt som skogs­bränder, smitta och demonstrationer rasade utanför dörren. Spirituals blev både kampsång och livlina, ett album som sjunger uppåt, framåt, och blandar pop, dans, synthar och vad hon själv kallar ”rap-punk”. Ute 9 september.

ALBUM

Hot Chip – Freakout/Release

Hot Chip – Freakout/Release.
Hot Chip – Freakout/Release.

Leta upp ett klipp från någon av gångerna som Hot Chip spelat sin cover av Beastie Boys kaoshymn Sabotage live, och ni hittar den sorts energi och glädje som bandet ville återskapa när de samlade alla medlemmar för första gången sedan turnén med förra skivan A Bath Full Of Ecstasy 2019. I bandets nybyggda studio släppte de loss, och det småmörkt studsiga resultatet Freakout/Release finns ute nu.

BIO

Moonage Daydream

Moonage Daydream.
Moonage Daydream.

I höst är det premiär för Moonage ­Day­dream, en ”genre­trotsande”, ”audio­visuell rymd­odyssé” om och med David Bowie/Ziggy Stardust/The Thin White Duke/David Jones. Många av hans bästa låtar och aldrig tidigare visat konsertmaterial ut­lovas, och för regin står den Oscars­nominerade regissören Brett Morgen (bland annat sevärda The Kid Stays in the Picture och Kurt Cobain: Montage of Heck).

DANS

Festen på turné

Festen på turné.
Festen på turné.

Med streetdancescenen som främsta inspirationskälla åker Viktor Fröjds Festen nu ut på turné, efter att bland annat ha invigt Dansens Hus nya scen Elverket i Stockholm förra hösten. Publiken är placerad mitt i verket – en houseklubb förklädd till föreställning – och kan delta nedsjunkna i en soffa, smygandes runt väggarna eller dansandes i centrum. Låter kul! I september landar de i Kalmar, Uppsala, Örebro, Falun, Umeå, Skellefteå och Falkenberg. Mer info finns på www.dansnatsverige.se.

KONST

Forbindelser – ny utställning på SMK i Köpenhamn

Forbindelser – ny utställning på SMK i Köpenhamn.

I år är det 30 år sedan 20 000 flyktingar från det forna Jugoslavien kom till Danmark, och i utställningen Forbindelser – danske kunstnere fra det tidligere Jugoslavien har sju tongivande danska konstnärer utifrån den bakgrunden skapat både personliga och politiska verk som kretsar kring krig, flykt, tillhörighet och asyl. Bland dem finns Ana Pavlovićs teater som bildar scen för en flyktingkvinnas ­berättelse. Utställningen pågår 17 september–19 februari. www.smk.dk