Här är nya spännande dokumentären om Göteborgskravallerna

26 apr, 2023
På Hvitfeldtska bodde vi.
I varje nummer av Femina tipsar Emma Gray Munthe om film, tv, musik, konst, podd och teater – allt du inte får missa just nu! Missa till exempel inte den nya dokumentären om Göteborgskravallerna, På Hvitfeldtska bodde vi.
Nilla Fischer och Cecilia Ehrling - Let's Dance första kvinliga dansparBrand logo
Nilla Fischer och Cecilia Ehrling - Let's Dance första kvinliga danspar

ALBUM + KONSERT: Fenne Lily – Big Picture

Fenne Lily – Big Picture
.

”Absolut närhet. När man känner någon så väl att det känns som att du nästan bor inuti den andra personen. Det kan vara klaustrofobiskt, men innan det blir för mycket är det helt fantastiskt.” 10 låtar skrivna i olika faser av en pågående relation, en indiekarta som leder lyssnarna genom både trygghet och klaustrofobi. Blir man sugen på mer Fenne Lily spelar hon på Vega i Köpenhamn den 28 april. Big Picture är ute nu.

KONST: Market Art Fair på Liljevalchs och Spritmuseum i Stockholm

Britta Marakatt Labba, One Day In November, 2021

47 deltagande gallerier från samtliga nordiska länder, Tyskland, Schweiz och Storbritannien, och över 70 representerade konstnärer. Bland annat: Charlotte Gyllenhammar, en storskalig neoninstallation av danska trion Superflexen och en soloprestation av samiska Britta Marakatt Labba. Årets mässa blir den största hittills och expanderar också till Spritmuseum med satsningen Market Debut, där unga, lovande gallerier presenterar nya nordiska konstnärer. 12–14 maj.

KONSERT + FILM: Music for the Eyes på Värmlands Museum

Music for the Eyes på Värmlands Museum

Värmlands Museum och föreningen Music for the Eyes har under våren presenterat ett fint program med sju konserter som kombinerar livemusik med dokumentär- och konstfilm. Hittills har det bland annat varit frijazz, brasiliansk kraut och amerikansk experimentfilm – och framöver återstår filmkonserter med en 10-hövdad trumensemble, folktronica och annat elektroniskt.

frida kahlo 1944
Frida Kahlo, fotograferad av Lola Avarez Bravo, ca 1944.

Konstnären Frida Kahlo var passionerat intresserad av foto som konstform, och samlade också på fotografier av familj, vänner och bilder på sig själv. Hennes privata arkiv öppnades först 2003 och bestod av mer än 6000 bilder – och ett urval hamnade i den här världsturnerande utställningen. Sedan 2009 har nära en miljon besökare tagit del av 241 fotografier som representerar olika epoker i hennes turbulenta liv – och nu har Frida Kahlo – Her Photos landat i Stockholm! 4 maj–15 juni.

OPERA PÅ BIO: Champion – Live från The Metropolitan Opera

champion live från the metropolitan opera

Sexfaldigt Grammy-belönade kompositören Terence Blanchard återvänder till The Met och den 29 april har man chansen att uppleva Champion på sin lokala bio. Ryan Speedo Green och Eric Owens gör huvudrollen som boxaren Emile Griffith i olika åldrar, och gestaltar hur han blir världsmästare. Mer info: folketshusochparker.se.

KONST: String Revolution – Bella Rune på Kulturcentrum Ronneby Konsthall

string revolution bella rune

Skulpturer av trä, mohairgarn och 3D-print. Bella Rune hyllar snöret som en av de viktigaste uppfinningarna i människans historia och utveckling. String Revolution är både titeln på utställningen och på ett nytt verk som är gjort speciellt för den. Pågår fram till och med 21 maj.

DANSFILMFESTIVAL: ScreenDance Festival på Dansmuseet i Stockholm

screendance festival dansmuseet stockholm

Tre dagar med internationella och svenska dansfilmer, nonstop. 27–29 april hålls ScreenDance festival för åttonde året i rad, och på fredagen blir det traditionsenligt festivalkväll med en prisutdelning där de bästa filmerna utses. Missa inte! Dans + film är en svårslagen kulturkombination när det görs bra.

KONST: Carola Grahn på Wanås Konst

carola grahn wanas konst

Den 6 maj öppnar årets stora utställning i skulpturparken! Som konceptuell multimediakonstnär utmanar Carola Grahn ofta stereotyper kring sitt samiska ursprung, och utforskar med inslag av mörk humor och populärkulturella referenser människans relation till naturen, riter och heliga platser. På Wanås Konst visas helt nyproducerade verk tillsammans med hennes uppblåsbara berg Namahisvárri. Utställningen pågår fram till och med 5 november.

DOKUMENTÄR PÅ BIO: På Hvitfeldtska bodde vi

På Hvitfeldtska bodde vi.

När kaoset efter EU-toppmötet i Göteborg 2001 var över var 459 personer gripna – och gömda i en kastrull på Hvitfeldtska gymnasiets skolgård låg femton rullar exponerad svartvit film. De tillhörde Nils Petter Löfstedt, som precis som andra tillresta demonstranter övernattat på den skola som polisen på morgonen spärrade av. Med sig till Göteborg hade han haft med sig sin kamera och en dröm om att bli fotograf. Tjugo år senare söker han upp några av de som fastnade på hans bilder den där dagen. Premiär 21 april.

SERIE: The Good Mothers på Disney+

The good mothers disney plus

När de två första avsnitten av The Good Mothers hade premiär i tv-sektionen på filmfestivalen i Berlin tidigare i år både hyllades och prisbelönades de. Den brittiskitalienska dramaserien utspelar sig 2010, och berättar den sanna historien om tre kvinnor som föddes in i den kalabriska maffian – men som valde att bryta tystnadskulturen för att bekämpa ’Ndranghetan inifrån. Ute nu. Finns på Disney plus.