17 jun, 2021
Kenneth Gysing tipsar om bästa läsningen till stranden.
Författaren till The Martian skriver ny internationell bästsäljare som också utspelar sig i rymden.
Eller varför inte plocka upp "Låt Proust förändra ditt liv" av Alain de Botton? Gysing beskriver boken som en "genväg" till Marcel Proust.
82-åriga Wally Funk tar revansch, nekades rymdfärd för att hon var kvinnaBrand logo
82-åriga Wally Funk tar revansch, nekades rymdfärd för att hon var kvinna

Ni såg kanske svenska fotbollslandslagets heroiska insats mot Spanien i Sevilla i trettiogradig värme. Spelarna svettades floder, grinade illa i varje närbild och mot slutet föll en och annan på rygg ner i gräset med benen i kramp. Det var lidande på hög nivå. Så illa ska det väl inte bli när det nu flaggas för värmebölja i nivå med ökenhetta inför helgen, men för de som tycker att lagom är bäst vad gäller värme rekommenderas att göra en ”Proust” åtminstone under de timmar på dagen då solen står som högst. Ja ni vet, gamle författaren Marcel Proust, som framlevde största delen av livet i en säng bakom tunga gardiner som höll både solljus och vinterstormar ute, fullt upptagen med att läsa och skriva. Ett av tre boktips inför helgen blir (förstås) då en bok om denne till lika delar excentriske som fantastiske författare. Så bara dra ner persiennerna och låt litteraturen lysa upp mörkret när värmen är som värst!

Uppdrag Hail Mary – Ensam i rymden, Andy Weir (Bookmark)

Klicka på bilden för att komma direkt till boken.

Ett bra sätt att fly den värsta värmeböljan är att dra till rymds (att dra till havs, är bara sååå mycket 1900–tal). Det kan man på ett mycket upplyftande sätt göra med Andy Weirs Uppdrag Hail Mary, en science–fiction–roman som ligger bra i tiden, med ett hot mot allt liv på jorden som får den pågående klimatkrisen att framstå som riktigt hanterbar. Vi möter i början av berättelsen Ryland Grace, en gång en framstående molekylärbiolog, som hamnat i den akademiska frysboxen efter en kontroversiell forskningsrapport där han ifrågasatt vatten som en förutsättning för liv, då han precis vaknat upp i ett rymdskepp i ett främmande solsystem. Rylands minne hackar till en början, han har uppenbarligen varit nedsövd mycket länge. Men gradvis kommer han ihåg alltmer, och varför han befinner sig där han befinner sig. Jordens medeltemperatur har börjat sjunka med förfärande hastighet, en slags ”rymdalg” rör sig som en väldig våg genom rymden och tycks leva på att absorbera energi från stjärnor. Rylands uppdrag är att komma på en lösning för att rädda hemplaneten. Det visar sig att han inte ensam om det, han upptäcker ett annat rymdskepp bredvid det egna, med en passagerare ute i samma uppdrag – men från en annan planet. Vackert, skrämmande och spännande om utomjordisk vänskap och en mänsklighet som förmår samla ihop sig när all mänsklig existens står på spel! Köp boken här. (reklamlänk)

Låt Proust förändra ditt liv, Alain de Botton (Volante)

En gång i ett tidigare millennium, då världen (och jag) fortfarande var ung tog jag mig för att läsa första delen av Marcel Proust mastodontverk, ”På spaning efter den tid som flytt”. Det gick så där, meningarna ringlade sig fram oändligt långa och i den mån det hände någonting så hände det oerhört långsamt. Jag lämnade Proust åt sitt öde, och rusade rastlöst vidare i livet.

Jag har dock alltid tänkt att en dag återvända och göra ett nytt försök, för att försöka förstå detta av litteraturhistorikerna så omtalade mästerverk. Nu har jag hittat en alldeles lysande genväg med Alain de Bottons ”Låt Proust förändra ditt liv”. Botton reder ut Proust liv och skrivande och förhållande till tiden på ett lika underhållande som klargörande sätt att jag nu känner mig redo att ta mig an det stora verket (igen) – och alls icke på det sätt som Marcels bror Robert påstod vara nödvändigt: ”Tyvärr förhaller det sig så att folk maste vara allvarligt sjuka eller ha brutit benet for att få möjlighet att läsa 'På spaning efter den tid som flytt'.” Mer handlar det om, vill jag påstå, att ha blivit tillräckligt gammal för att inte längre ha så bråttom i livet! Köp boken här. (reklamlänk)

Skuggliljan, Johanna Mo (Romanus & Selling)

Min egen sommarrutin, och föralldel rutin i värmebölja (jag har också många minnen av svenska somrar som inte haft det minsta av värmebölja över sig) är att dra till Öland, mitt sommarparadis sedan många år. Än är det dock en bit kvar till semestern, men med öländska författaren Johanna Mo kan man i alla fall drömma sig bort en smula, även om det Öland Mo skriver fram är långt ifrån den sommaridyll jag längtar till, full av farlig spänning och ond bråd död. I nya kriminalromanen Skuggliljan får polisen Hanna Duncker vid Kalmarpolisen hand om ett fall där en man med en liten son har försvunnit spårlöst. När mannen påträffas död intensifieras jakten på att hitta det lilla barnet. Ruggigt och mörkt och rysligt blir det – så fint ändå att ha en sol solen lyser så stark på himlen därute. Omväxling förnöjer, som det heter! Köp boken här. (reklamlänk)