Se unika filmen om kultbandet Imperiet

16 jan, 2024
Imperiet dokumentär och Herrarna satte oss hit teater.
Feminas Emma Gray Munthe tipsar om att se den unika filmdokumentären om kultbandet Imperiet. Hon kommer även med tips om att kolla in teatern Herrarna satte oss hit samt flera andra spännande kulturtips.
Kulturfrågor med Ninna PrageBrand logo
Kulturfrågor med Ninna Prage

Serietips

The Curse på SkyShowtime

The Curse.
The Curse.

Tillsammans med sin bror Josh har Benny Safdie gjort pulspåslagsfilmer som Good Time, Uncut Gems och Daddy Longlegs, och nu seriedebuterar han med en skruvad, svart satir som han skapat tillsammans med Nathan Fielder. I centrum av The Curse står ett nygift par som försöker skaffa barn samtidigt som det görs reality-tv kring deras kamp för att ta ekologiskt hållbara bostäder till ett litet samhälle i New Mexico. Som paret: Emma Stone och Benny Safdie. Premiär den 5 januari. skyshowtime.com.

Dansföreställning

Anna Vnuk är ­Bastarden

Anna Vnuk.
Anna Vnuk.

”Jag har bestämt mig för att komma ut innan han dör. Jag går inte med på att vara någons hemlighet längre, det är ingen hämnd ellert så.” Koreo­grafen Anna Vnuk känner inte sin pappa och har aldrig gjort, men nu ska hon försöka göra upp med skammen av att ha blivit bortvald och se om det går att använda dansen till att gro nya rötter. Spelas 26 januari–22 mars på Unga Klara i Stockholm, och flyttar 5–27 april in på Göte­borgs Stadsteater. ungaklara.se, stadsteatern.goteborg.se.

Biotips

Ett hjärta är alltid rött – en dokumentär om Imperiet

Ett hjärta är alltid rött – en dokumentär om Imperiet.

Imperiets medlemmar har inte alltid trivts i strålkastarljuset, och genom åren har de inte heller gett så många intervjuer – men nu i januari kommer en dokumentär som alla nu levande medlemmar både står bakom och medverkar i. Filmarna har också getts tillgång till privata arkiv. Resultatet är inte bara en berättelse om bandets väg från Ebba Grön till Svensktoppen och de stora arenorna, utan också en om 80-talets Sverige. Premiär 19 januari.

Dansföreställningstips

Vástádus eana – the answer is land på turné

Vástádus eana – the answer is land på turné.

Demonstrationer, samiska ritualer och rytmisk formationsdans har inspirerat, och jojken är huvudelement i Elle Sofe Saras föreställning Vástádus eana – the answer is land. Verket är gjort med och för de sju kvinnliga artisterna, som alla är erfarna dansare och jojkare och har tagit med sina egna berättelser och röster in i arbetet. 2–11 februari turnerar föreställningen från Karlshamn till Uppsala, via Jönköping, Västerås och Örebro. För biljetter, spelplatser och datum: dansnatsverige.se.

K Special och film x8

Nils Poppe-fest på SVT

Nils Poppe på SVT.
Nils Poppe.

SVT:s K special Nils Poppe – rolig till varje pris tar upp både framgångarna och mörkret i Nils Poppes liv, och under januari kan man sedan komplettera Mia Poppes porträtt av sin pappa med flera filmer han medverkade i. Ta chansen att se Soldat Bom, Pappa Bom, Flottans överman, Greven från gränden, Pengar – en tragikomisk saga, Dansa min docka, Det sjunde inseglet och Djävulens öga! Lyx och folkbildning i svensk filmhistoria.

Teatertips

Jag tror det är vår därute på turné

Jag tror det är vår därute på turné.
Jag tror det är vår därute på turné.

Kan en mamma som har förlorat sina barn någonsin bli hel igen? Jag tror det är vår därute är en monolog om förlust, sorg och läkande, och bygger på en verklighetsbaserad ­roman av Concita De Gregorio. På scen: Maria Sundbom. Före­ställningen har premiär den 16 januari i Årsta Folkets Hus, och turnerar därefter över hela landet med sista anhalt på Stora Teatern i Göteborg den 11 mars. För info om datum, spelplatser och biljetter: riksteatern.se.

Biotips

Poor Things

Poor Things.
Poor Things.

I januari är ljuvliga Emma Stone inte bara Sverige-aktuell med nya serien The Curse – hon är minst trippelaktuell. Hon spelar också huvudrollen i regissören Yorgos Lanthimos Poor Things som har biopremiär 26 januari, och med anledning av det visar SVT resultatet av hur det blev förra gången Stone och Lanthimos slog sina påsar ihop: den helvrickade The Favourite. Där var Stone så bra att hon blev Oscars-, Golden Globe- och BAFTA-nominerad. Poor Things lär inte vara mindre vrickad, och Stone lär inte vara mindre ljuvlig.

Teatertips

Herrarna satte oss hit – Hearrát dat ­bidje min på Uppsala stadsteater + turné

Herrarna satte oss hit.
Herrarna satte oss hit.

Föreställningen Herrarna satte oss hit är ett samarbete mellan Uppsala stadsteater och Giron Sámi Teáhter, och bygger på Elin Anna Labbas August­prisade, läsvärda – och mycket lyssningsvänliga – bok med samma namn. En väv av vittnesmål från tvångsförflyttningen av samer i början av 1900-­talet, om barnen som lämnades, renarna som gick förlorade och längtan till­baka. Efter spelperioden 12 januari–27 april på Upp­sala stadsteater åker föreställningen ut på turné i Sápmi, Sverige och Norge. uppsalastadsteater.se