Sommarens kulturtips över hela landet.
I varje nummer av Femina tipsar Emma Gray Munthe om film, tv, musik, konst, podd och teater – allt du inte får missa just nu. Här är sommarens bästa kulturtips!
Agnetha Fältskogs stalker i dokumentär - Malin Roos finner fem felBrand logo
Agnetha Fältskogs stalker i dokumentär - Malin Roos finner fem fel

ALBUM: Everything but the Girl – Fuse

everything but the girl fuse

När Everything but the Girl-duon Tracey Thorn och Ben Watt samarbetade med Massive Attack i mitten av 90-talet, och sedan gled över från det britterna kallade ”sophisti-pop” till det mer elektroniska skapade de soundtracket till flera år av mitt liv. Protection! Todd Terry-remixen av Missing! Hela Walking Wounded-albumet! 1999 gav de ut sitt sista album – trodde de. Men nu i slutet av april släppte de 24 år senare Fuse. Kasta er över!

SCENKONST: Scenkonstbiennalen i Stockholm

scenkonstbiennalen

Branschorganisationen Scensverige har valt ut det bästa av det bästa som hade premiär på svenska scener under 2022, och när nu Scenbiennalen hålls på Dramaten 30 maj–4 juni presenteras 14 produktioner under en intensiv vecka. Själv siktar jag in mig på spännande föreställningar jag missat – bland annat Royal Court Theatres/Riksteaterns Seven Methods of Killing Kylie Jenner – och rekommenderar varmt andra att ta tillfället i akt att se Arv, Den yttersta minuten och/eller Brinn. Fantastiska!

PODD: P2 Musikhistoria

p2 musikhistoria

Vad hände med Franz Schubert, och hur påverkade hans syfilis livet och musikskapandet? Kan Mozarts musik smälta en diktators hjärta? Det är några av frågorna i P2 Musikhistoria, en ny podd där prisbelönta och Grammisnominerade tonsättaren Andrea Tarrodi guidar oss som önskar att vi kunde mer om klassisk musik. Första avsnittet släpptes den 6 maj, därefter kommer nya avsnitt varannan vecka. Finns där poddar finns.

SERIE: Fatal Attraction på SkyShowtime

fatal attraction serie

”I’m not gonna be ignored, DAN.” När Glenn Close hämndkokade kaniner i psykologiska thrillern Fatal Attraction – eller Farlig förbindelse som den hette på svenska biografer 1987 – ledde det till sex Oscarsnomineringar, kassasuccé, kontroverser och otrogna män med mardrömmar. Det ska bli spännande att se hur de uppdaterat och moderniserat historien nu när den kommer i serieform – och att slutet inte blir detsamma får man se som helt givet. De tre första avsnitten släpps 22 maj.

MODE + KONST: Dialoger. Mode bortom det bärbara på Göteborgs konstmuseum

utställning dialoger

I utställningen Dialoger. Mode bortom det bärbara har fyra av 2000-talets svenska modekonstnärer – Sandra Backlund, Martin Bergström, Helena Hörstedt och Diana Orving – gått i dialog med klassiska verk ur Göteborgs konstmuseums samling. Till och med 7 januari 2024 kan man se vad som hänt när de med avstamp från konstnärer som Louise Nevelson, Berit Lindfeldt, Pablo Picasso, Auguste Rodin och Henry Moore skapat helt nya verk och installationer.

DIGITALT MUSEUM: DigitaltMuseum – svenska arkivskatter

digitalt museum

Tusentals fotografier ur Nordiska museets guldgruva med bilder från sent 1800-tal fram till 1970-talet, bland annat tagna av kända fotografer som KW Gullers. Hundratals inspelningar av värmländsk folkmusik från Värmlands Museums arkiv. Bilder som dokumenterar trädgårdshistoria och krukväxter från förr i Länsmuseet Gävleborgs samlingar. DigitaltMuseum innehåller en (väldigt) blandad påse digitaliserat material från en mängd olika museer och arkivinstitutioner!

tracing the traceless

I år fyller The PhotoGallery 10 år, och det firar de bland annat med att presentera Tracing the Traceless, en konceptuell utställning som visar det bästa från Joakim Eneroths konstfotoprojekt. Ett tag var han mer känd utomlands än här hemma, i dag är han en av våra mest namnkunniga fotografer och hans verk har tidigare ställts ut internationellt i mängder av solo- och grupputställningar. Pågår 18 maj–6 augusti.

STREAMAD FILM: Det ljuva livet på SVT Play

det ljuva livet svt play

Federico Fellinis klassiker Det ljuva livet från 1960 är en av de där filmerna det är lätt att tro att man sett, utan att faktiskt ha gjort det – man har bara sett så många ikoniska bilder och klipp. I det här fallet förstås på Anita Ekberg och Marcello Mastroianni i Fontana di Trevi. 19 maj–18 juni ligger den – betydligt mer bitterljuv än ljuv – på SVT Play att se eller se om!

ALBUM: Sparks – The Girl Is Crying In Her Latte

sparks

Konstpop, glamrock, elektrodisco, synthpop, musikaler, film, teatralt knas och vrickade texter. I 50 år har Sparks kastat sig mellan genrer och projekt, haft upp- och nedgångar – och i och med dokumentären The Sparks Brothers som kom häromåret (se den om ni inte redan gjort det!) har de nått ut bredare än någonsin. The Girl Is Crying In Her Latte släpps 26 maj, och om ni inte sett musikvideon till titelspåret än – leta upp. Cate Blanchett dansandes i ursnygg, kycklinggul kostym!

KONST: Roman Signer på Malmö Konsthall

roman signer malmö konsthall

Tidigare i år visades flera av hans verk i filmrummet i Liljevalchs+, och nu i juni intar den schweiziske konstnären Roman Signer Malmö för sin första stora separatutställning i Skandinavien. I 50 år har han omdefinierat vad en skulptur kan vara, genom att låta objekt som paraplyer, kajaker och stövlar kollidera med eld, vatten, vind och rörelse. Under sommaren kommer några av konstnärens verk också att visas i Pildammsparken. Utställningen pågår 3 juni–10 september.