Åh, den uråldriga historien: Du ger ett nyårslöfte. Du bryter grovt mot nyårslöftet andra veckan i januari. Du ger upp nyårslöftet.

Det här med nyårslöften ses mest som ett skämt nu för tiden, de går ju liksom inte att hålla längre än att det fortfarande bubblar i champagnen. Men ska det behöva vara så svårt? Problemet, enligt psykologen Pauline Wallin, är att vi förutsätter att det ska vara enkelt att hålla våra nyårslöften.

– Och så fort vi möter lite motstånd ger vi upp.

Om du nu ska ge nyårslöftena för 2019 en ärlig chans finns det bra tips att ta till. Bakom tipsen står Pauline Wallin och psykologen Joseph Ferrari.

Se till att ditt nyårslöfte är superspecifikt

Vad skiljer löften som går att hålla från löften som inte går att hålla? Jo, de som går att hålla är specifika och mätbara. Så istället för att avge det luddiga löftet ”komma i form”, testa ”jag ska träna tre gånger i veckan” vilket faktiskt går att hålla koll på.

Berätta för andra om ditt nyårslöfte

Om det bara är du som vet om ditt löfte är det väldigt lätt att bryta det och ge upp. Det är ju ingen annan som vet om ditt misslyckande. Om du däremot berättar om ditt nyårslöfte för familj och vänner kan de hålla dig ansvarig för att du håller det. Dessutom kommer du att få pepp och uppmuntran från andra.

Omge dig inte med sabotörer

Om ditt nyårslöfte är att börja träna, se då till att omge dig med andra som också tränar eller vill samma sak som du, inte de som snackar skit om sådana som tränar på gym. Har du en kompis som har samma löfte som du, se till att ni hjälper varandra.

Om du inte har löfteskompisar IRL, hitta dem digitalt

Du kanske inte har några i din närhet som har samma mål som du, men de finns, om inte annat online. Träningsgrupper eller andra intressegrupper, beroende på ditt nyårslöfte, finns garanterat. Sök pepp och stöd där.

Gör om ditt stora mål till många små

Hjärnan gillar att lyckas och den kommer att belöna dig med må-bra-hormoner när du har nått mål du har satt upp. Därför ska du dela upp ditt stora mål i många små så att du får känna att du lyckas om och om igen.

Belöna dig själv när du lyckats

Det är inte bara hjärnan som kan belöna dig. Se till att du eller någon i din närhet belönar dig när du lyckas med dina mål. Det har du förtjänat. Men se till att belöningarna inte motarbetar dina mål. Om du har lovat dig själv något i stil med att äta nyttigare, låt inte belöningen vara en episk påse smågodis.

Ha tålamod

Stora förändringar sker inte över en natt. Det kan ta flera månader för en nya vana att bli just en vana. Så ge inte upp om det känns motigt till en början. Det kan till och med kännas som att kroppen och hjärnan liksom motarbetar det du försöker uppnå, men det är helt normalt. Det kommer att bli bättre.

Håll koll på dina framsteg

Det här kan du göra på massor av sätt, beroende på vad det är för löfte du har avgett. Du kan skriva en träningsdagbok eller sätta streck på spegeln i badrummet med läppstift för varje dag du varit rökfri. Det ska vara synliga påminnelser om att du faktiskt tar dig framåt varje dag.

Sätt upp en plan för att förhindra snedsteg

Om du har som löfte att sluta småäta godis och du vet att du har en svag punkt klockan 15.00 när du är trött och sockersuget vaknar till liv, var steget före! Se till att ha ett mellanmål till hands så att du inte halkar dit. Preppa också med träningskläder redan på jobbet så att du inte hinner rasa ner i soffan och skippar träningspasset.

Freaka inte ut om du tar ett snedsteg

Jaha, om du råkar halka av planen, vad gör du då? Ger upp? Nej! Du reser på dig, borstar bort misslyckandet och kör vidare. Ett snedsteg är inte mer än just ett snedsteg. Man kan alltid börja gå rakt igen.

Foto: Shutterstock

Inspo från Women’s Health Magazine

Läs mer:

Skåla in 2019! Här är 22 glittriga nyårsklänningar till festen

18 detaljer som sätter guldkant på nyårsfesten

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: