Mellan sju och nio timmar per dygn, det är den allmänna rekommendationen sömntimmar för vuxna människor. Får du inte ihop dina timmar? Då är du inte ensam, enligt Statistiska centralbyrån anser sig nämligen var tredje svensk sova för lite.

Sömnproblem kan leda till att du får svårt att koncentrera dig på jobbet, eller i värsta fall skapar dåliga sömnvanor som att ligga vaken och skrolla på mobilen eller gå och lägga dig mitt i natten. Det kan med andra ord lätt bli en ond cirkel.

Men vad kan vi då själva göra för att förbättra sömnkvalitén? En hel del, visar det sig. När Huffington Post tog reda på vad sömnexperter aldrig skulle ta in i sitt sovrum, såg listan ut såhär:

En tänd lampa

Det är lätt hänt att glömma släcka sänglampan eller bordslampan i fönstret innan du somnar. Sömnforskaren Doktor Abhinav Singh från Indiana Sleep Center, menar att bara ett svagt ljus (och speciellt om det skiftar mot det blå hållet) kan påverka din sömn negativt.

En oskön säng

Det säger sig självt. En skön säng ger en god sömn. Sängar är ofta dyra, men är väl värt investeringen enligt sömnexperterna. Känner du att plånboken sviker kan det vara värt att i alla fall köpa en ny, skönare madrass till din befintliga säng.

Tv

Alla har vi väl någon gång fastnat vid en serie som ”vi bara måste” se klart, trots att vår sömn blir lidande. Det är en anledning i sig att slopa tv:n från sovrummet. Sömnexperten Sujay Kansagra lägger till en annan anledning, nämligen att tv:n främjar kemikalier i hjärnan som försvårar insomningen.

”När du tittar på tv utsöndrar din hjärna kemikalier som noradrenalin och dopamin, vilket stimulerar hjärnans ”vakencentrum”, vilket gör det svårare att somna”, säger Kansagra till Huffington Post.

Mobiltelefon

Använder du din smartphone eller någon annan skärm strax innan läggdags? Det finns ett starkt samband mellan sömnproblem och det blå ljuset i skärmar, visar en undersökning gjord av YouGov på uppdrag av försäkringsbolaget If.

– Det blå ljuset från skärmarna på våra tablets, smartphones och datorer har en direkt negativ inverkan på vår sömn. Ljuset lurar kroppen att tro att det är dag. Rent fysiologiskt är det sömnhormonet melatonin som inte utsöndras på samma sätt i vår kropp, vilket gör att vi får svårare att somna, säger studiens sömnexpert och psykolog Helena Kubicek Boye.

kvinna har svårt att sova

Det blå ljuset från mobiltelefonen och tv:n gör att du har svårare att somna, enligt experterna.

Barn

Att säga nej till ett rödgråtet barn som vill sova i ens säng kan vara svårt. Okej, omöjligt. Men Luis Ortiz, sömnläkare vid Johns Hopkins All Children’s Hospital menar att du ändå bör försöka. Att sova ihop med sitt, eller sina, barn stör nämligen inte bara din egen sömn, utan även barnets.

Ett alarm

Hur ska jag vakna utan att sätta alarm, undrar du förmodligen nu. Enligt sömnexperterna går det hela ut på att du bör lägga dig så pass tidigt att du vaknar av dig själv naturligt. Att sätta ett alarm bör enbart vara en ”andra utväg” för att lugna din oro över att till exempel försova dig vid extra viktiga tillfällen. Om du vaknar upp sovande till ett alarm är du fortfarande inne i din sömncykel, som därmed rubbas, menar experterna.

Husdjur

Har du svårt att somna utan ditt husdjur? Men har du någon gång tänkt på att du sedan inte sover särskilt bra under natten? Djur kan nämligen störa din sömn på flera sätt. Genom att till exempel röra sig runt i sängen, snarka, kurra eller helt plötsligt bli hungriga och tigga efter mat. Inget en sömnexpert skulle rekommendera om du är ute efter en bra djupsömn.

Foto: TT  Källa: Huffington Post

Läs mer: 

Ny studie: Dålig tarmflora kan ligga bakom dina sömnproblem

Enkla knep som lyfter sovrummet – och ger bättre sömn

Har du sömnproblem – eller bara dåliga sömnvanor?