När Lisa von Baumgarten och Jenny Kask arbetade på ett smyckesföretag upptäckte dem att de hade mycket gemensamt och kompletterade varandra. De kände att de gärna ville börja arbeta tillsammans och när de upptäckte en teknik att tillvarata rådiamanter som blir över från diamantslipning, gjorde de slag i saken.

– Vi kände delvis att företaget vi arbetade på var för mycket slit- och släng. Det kändes ovärdigt. Idag måste företag ta ett ansvar – ha ett existensberättigande. När vi upptäckte den här fantastiska tekniken kände vi att det var nu eller aldrig, säger Lisa von Baumgarten.

Läs även: Årets designer Frida Bard: ”Kläder har inget kön”

Det är nu 3 år sedan Baumgarten di Marco kom ut på marknaden och gensvaret har varit större än vad Lisa och Jenny hade vågat hoppas på.

– Vi trodde först till en början att vår köpare var en kvinna från 30 år och uppåt kanske. Men vi har allteftersom märkt att vår kundkrets är mycket större än så, från 15-åringar som önskar sig en Baumgarten di Marco-ring i konfirmationspresent, till den stilfulla damen till den coola bloggaren säger Jenny Kask.

Smyckena som är handgjorda är tänkta att hålla i många år och är en del av den hållbara värdegrund som duon tror på.

– Vi försöker tänka långsiktigt. Vi gör inget slit och släng utan det ska hålla 10-15 år och ändå vara moderna. Många vill också bygga på de smycken de redan har och vi håller på det koncept vi har.

Läs även: Elle-prisade Efva Attling: ”Livet är kort – lek och ta ut svängarna”

Trots att Baumgarten di Marco är relativt nya, har de gjort succé och föräras med priset ”Årets Accessoardesigner” på Elle-galan. Nu satsar de mer på att nå en större marknad.

– Vår utmaning ligger i att hitta rätt kanaler. Vi säljer jättebra i Italien vilket verkligen är roligt. Vi känner att vi har ett hål att fylla i med mer hållbara smycken.

Läs även Alla vinnare under ELLE-galan 2018