”Det är kreativt, inbjudande och uttrycksfullt. Hon har skapat ett makalöst modeuniversum som inspirerar till en lika stilsäker vardag som fest. Alltid med samma imponerande värme och tydliga vision. Samtidsmode när det är som bäst! Årets designer är Carin Rodebjer”.

Så löd motiveringen när den 49-åriga modeskaparen kammade hem priset Årets designer på ELLE-galan 2019. Nu, nästan sex månader senare, är Carin Rodebjer aktuell i Sommar i P1 – och i sitt program berättar hon mer om hur hon tagit sig dit hon är i dag.

“Det är oklart om beslutet att lämna min pojkvän och Sverige var helt friskt, men kanske nödvändigt om det ska födas ett kvinnopalats”, säger Carin Rodebjer bland annat i sitt sommarprat.

Carin Rodebjer hyllar sina kvinnliga förebilder

För att nå den framgång som Carin Rodebjer gjort har hon behövt offra saker i livet. Skapandet har gått före trygghet och relationer, och för att våga har hon hämtat styrka från kvinnliga förebilder som Ingrid Bergman, Gloria Steinem, Coco Chanel och Sigrid Hjerten.

“Den gemensamma röda tråden i mina förebilders liv är att de var begåvade i en tid som inte gärna lyssnade till kvinnlig begåvning. De har visat mig att livet inte alltid behöver cirkulera kring att passa in i konstiga, påhittade formler som ett samhälle har bestämt”.

1999 startade Carin Rodebjer varumärket Rodebjer, och i dag finns det representerat i 60 länder. Den mönstrade kaftanen har blivit Carins signum, och hennes plagg har burits av stjärnor som Meryl Streep och Gwyneth Paltrow.

Rodebjer har blivit ett modeimperium att räkna med, och i sitt sommarprat förklarar Carin hur undersökandet av den kvinnliga identiteten har motiverat henne till att leverera.

“Jag har blivit besatt av att undersöka utrymmet för kvinnlig identitet, vad det innebär att vara kvinna. Kläder har alltid varit ett verktyg som kalibrerat mig rätt”.

”Mode är inte bara kläder, det är samtiden, vad vi känner och tänker. Rodebjer skapades för att jag ville kunna andas fritt, jag ville skapa kläder som får en att känna sig som ett subjekt, inte ett objekt”.

Carins syster Gittan dog i cancer 2010

Hyllningen till kvinnan löper som en röd tråd genom Carins Sommar i P1 – och det finns en person som hon återkommer till flera gånger under sitt 58 minuter långa samtal. Gittan Rodebjer, Carins sex år äldre syster.

Carin beskriver sin storasyster som den viktigaste av alla förebilder. Hon förklarar hur hon som liten följde varje steg hon tog, och hur Gittan var den som allra först inspirerade henne till att våga börja söka efter sina drömmar.

De följde varandra genom livet, och även om de emellanåt befann sig på olika platser i världen stod de varandra alltid nära. Under 2000-talet drabbades Gittan dessvärre av cancer, och efter ett par års sjukdom gick det inte längre att kämpa emot. Storasystern som under uppväxten retat Carin för hennes experimentella klädstil, men som alltid funnits där och aldrig släppt taget om humorn, hade somnat in.

”Hon fick mig att känna mig hel, hon fick mig att skratta”.

Till en början förstod inte Carin hur hon någonsin skulle kunna fungera normalt igen. Hon saknade sin syster innerligt och kände inte samma motivation till att leverera när hon stod ensam kvar. Till slut gick det dock att vända den tomma känslan till något annat. Carin fick tillbaka skaparglädjen och hennes första kollektionen efter Gittans död baserade hon på Joan Didions bok The Year of Magical Thinking. En bok om tänkvärda betraktelser kring livet och döden.

”När jag byggde upp visningen kändes det som att jag hade superkrafter och en supporter i evigheten. Tiden stod still när jag visade kollektionen en sen kväll på Bukowskis i Stockholm. Känslorna låg täta i rummet och upplevelsen blev magisk”.

Foto: Naina Helén Jåma/TT

Läs mer:

Carin Rodebjer blev Årets designer på ELLE-galan 2019

H&M, Dagmar och Rodebjer – här är Victorias nya sommarklänningar

Sommar i P1 2019 – här är listan över alla sommarpratare

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: