Trendar: Inredning Mat och dryck Resor Kultur

Corona: Får man pengarna tillbaka vid inställda evenemang?

12 mar, 2020
AvNina Nyström
Konsert
Får du pengarna tillbaka om konserten, showen, matchen eller teatern ställs in på grund av regeringens nya corona-direktiv? Vad händer vid ombokningar? Så här säger biljettjättarna och Konsumentverket.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Har du bokat biljetter till ett evenemang som blivit inställt på grund av corona-virusets framfart? Självklart är hälsan det viktigaste, men man vill ju också veta vad som händer med biljetterna. Får man någon ersättning och vad händer vid ombokningar? Och vem står för kostnaderna som detta orsakar? 

Så säger Konsumentverket

Frågorna är många, men det är dessvärre svårt att få ett rakt och enkelt svar då de olika arrangörerna har olika policys och väldigt mycket beror på omständigheterna. Konsumentverket menar generellt att om ett evenemang har ställts in på grund av regeringens beslut om att stoppa allmänna sammankomster på fler än 500 personer bör arrangören återbetala dig för biljetten, eftersom du i så fall inte får vad du har betalat för.

Detta är dock inte rättsligt prövat än, så om arrangören nekar dig återbetalning kan du gå vidare med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning.

Annons

Force Majeure

Samtidigt har flera företag Force Majeure-klausuler i avtalen som ger stor möjlighet till friskrivning vid extrema omständigheter som ligger utanför deras kontroll, vilket detta kan räknas som.

Det är därför svårt att få klarhet i exakt vad som gäller. Men har du en biljett till ett evenemang som ställts in lovar samtliga arrangörer att vara tydliga med uppdateringar och vad som gäller i sin kommunikation med kunderna. Ingen vill ha varken missnöjda kunder eller bidra till smittspridning, så man måste utgå ifrån att alla gör vad de kan för att hitta lösningar och ombokningar i de fall det går.

Så säger biljettjättarna och arrangörerna

Viagogo

Viagogo är tydliga i informationen på sin hemsida: ”När det gäller avbokade eller uppskjutna evenemang orsakade av coronavirusets utbrott, vill Viagogo försäkra konsumenterna om att de är skyddade av vår garanti och kunderna kommer att återbetalas. Om evenemanget skjuts upp är biljetterna är vanligtvis giltiga för det nya datumet.”

Annons

AXS/Stockholm Live

– Alla sådana beslut ligger helt och hållet hos arrangörerna och arenorna. För våra evenemang hos Stockholm Live gäller deras allmänna villkor, säger Emma Åman på AXS.

Där kan man dock läsa att man har Force Majeure att luta sig mot: ”AXS ansvarar inte för skada eller förlust som orsakats på grund av ett hinder som låg utanför AXS:s rimliga kontroll, såsom myndighetsåtgärd.” 

Livenation

– I ett första skede ombokar vi påverkade evenemang fram till 1 april. Om man har biljett till ett evenemang som påverkas av restriktionerna kommer man kontaktas direkt, säger Anna-Clara Olofsson, marknads- och PR-manager på Livenation. 

Ticketmaster

Ticketmaster skriver på sin hemsida: ”Gällande Folkhälsomyndighetens förslag att ställa in event över 500 personer så inväntar vi svar från arrangörerna av eventen vi säljer biljetter till. Skulle eventet bli inställt så får man som biljettköpare information om återbetalning eller eventuellt nytt datum via mail”. 

Annons

Showtic

Även Showtic har drabbats av inställda föreställningar och hänvisar till friskrivning från återbetalning enligt Force Majeure, men meddelar samtidigt att de arbetar för att hitta möjligheter till senareläggningar och ber alla kunder om tålamod.

Resor och hotell i samband med avbokade evenemang

Den här typen av beslut leder ofta till en kedjereaktion, framför allt om man hade planerat att resa längre för evenemanget. Hur blir det med tågbiljetterna? Hur blir det med hotellrummet?

Så här säger Konsumentverket:

Har du bokat tåg och kanske till och med hotell är det tågbolagets och hotellets villkor som styr om du har rätt till avbokning eller ombokning. Ta kontakt med tågbolaget eller hotellet och fråga om det finns en sådan möjlighet.

Konsumentverket menar också att det tyvärr är svårt att få någon ersättning från själva evenemangsarrangören för tågresan och hotellet om du inte har möjlighet att avboka. Du kan alltid ta kontakt med arrangören för att ställa krav på ersättning, men det är ingenting du egentligen kan kräva. 

Foto: TT

Källa: Hallå Konsument

LÄS MER:

Corona: Här är evenemangen som ställs in eller skjuts upp i Sverige

Efter Robyn-festivalen – besökare får pengarna tillbaka

Stora artisterna som spelar i Sverige 2020

 

Annons