Ångest och oro rör inte bara upp starka känslor inom oss utan framkallar också fysiska besvär. Problem som svettningar, hjärtklappning, känslig mage och sömnstörningar är bara några symtom som kan uppstå hos dig med ångest.

Läs även: 14 tecken på att du lever med ångest – trots att det inte syns

Enligt psykoterapeuten Amy Morin utgör de fysiska symptomen en stor del av sjukdomsbilden hos någon med ångest, men de varierar ofta från person till person.

– Vissa gnisslar tänder medan andra till exempel får muskelvärk på grund av spänningarna i kroppen, säger hon till Refinery29.

Varför reagerar vi då så kraftigt på orostankar? Morin förklarar att vi försätts i ett överlevnadsläge vid ångest, trots att ingen reell fara finns runt oss egentligen.

– Kroppen reagerar med att avsätta mer syre till lungorna och blod till musklerna så att du antingen kan fly eller försvara dig själv.

Att inte kunna andas eller uppleva ett tryck över bröstet kan vara riktigt läskigt vid akut ångest, men försök komma ihåg att det inte är farligt och att det går över. Dock är det viktigt att få kontroll över din andning för att komma ur en panikattack. För många är andningsövningar (som den nedan) ett bra verktyg för att lindra ångesten.

Men att ständigt befinna sig på gränsen till flykt är såklart utmattande för både kropp och själ. Får du ihållande problem är det viktigt att du träffar en läkare för att kunna utesluta  andra sjukdomar – och framför allt för att du ska få den hjälp du behöver!

Andas in och andas ut – videon du ska se vid akut panikångest

 

Läs också:

Oroar du dig ofta? Här är vardagsknepen som hjälper!

6 tecken på att du lider av social ångest

10 tecken på att du har GAD (generaliserat ångestsyndrom)

Så här känns det att ha ångest – 7 bilder

Foto: IBL//Shutterstock

Artikeln publicerades först på ELLE.

 

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: