Det var under hösten 2019 som MQ meddelade att de byter namn till Marqet. I samband med namnbytet genomgick klädjätten ett stort förändringsarbete med utvecklat koncept för att anpassa sig till dagens konsumtionssamhälle. Nu väljer företaget att ansöka om konkurs, skriver de i ett pressmeddelande.

Minskad försäljning efter coronapandemin

Anledningen är kraftigt minskad försäljning under mars och inledningen av april, som enligt bolaget är orsakat av coronaviruset. Nätshoppingen har inte kunnat väga upp den sjunkande försäljningen i butik.

– Det är ett djupt beklagligt besked som styrelsen tvingats fatta, inte minst för vår personal, våra leverantörer och samarbetspartners. Vi har gjort allt vi kunnat för att möjliggöra en fortsättning av verksamheten men under rådande omständigheter får vi inse att det tyvärr inte är möjligt, skriver Ingvar Larsson, MQ:s vd, i pressmeddelandet.

Men klädkejdan hade redan innan coronapandemin en ansträngd finansiell situation och de besparingar samt åtgärder som gjordes räckte inte för att rädda MQ, rapporterar Aftonbladet.

Marqet var tänkt att ha hållbarhet i fokus

Det nya butikskonceptet, som skulle ha applicerat på samtliga butiker runt om i landet, skulle ha inneburit en rad nya kundupplevelser, exempelvis möjligheten att sitta och arbeta från butikerna. En viss butiksyta skulle också upplåtas åt externa aktörer för att skapa fler anledningar för kunder att återkommande besöka Marqet.

Hållbarhet var också i fokus vid omgörningen. Företaget hade planer på att använda ekologisk bomull i samtliga av deras egna varumärken, erbjuda second hand-försäljning via Myrorna, samt erbjuda skräddartjänster, uthyrning av kläder och återvinning.

Foto: TT

Läs mer:

Klädkedjan MQ byter namn – och ändrar hela sitt koncept

Klädkedjan Forever 21 går i konkurs – stänger 350 butiker

Här är modemärkena som stöttar under coronakrisen