Trendar: InredningMat och dryckResor

En månad med betalpåsar i klädbutiken – så har det gått

07 jul, 2017 
AvHelena Sjögren
I juni började flera stora svenska klädkedjor ta betalt för plastpåsar. Initiativet tycks ha fått en märkbar skillnad på konsumtionen. "Det är bra att vi gjorde en gemensam lansering och nu har fler hakat på", säger Lindex kommunikationschef Kristina Hermansson till Svenska Dagbladet.
Annons

Sedan den 1 juni måste butiker informera sina kunder om plastpåsarnas skadliga effekter på miljön, enligt en EU-förordning.

I samband med förändringen valde flera stora svenska klädkedjor att börja ta betalt för sina påsar. Ytterligare butikskedjor har också anslutit sig efter hand, skriver Svenska Dagbladet.

Enligt kedjorna själva är minskningen tydlig. Lindex uppskattar att endast runt 30 procent av kunderna väljer att köpa en påse. Kappahl säger att mindre än hälften köper en påse.

Båda företagen säger också att mottagandet från kunderna enbart varit positivt.

– Jag tror att på samma sätt som vi i medlemsföretagen förfärats av överkonsumtionen av påsar, så har även konsumenterna snappat upp det på nyheterna. Initiativet landade väl hos redan medvetna kunder, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Kappahl, till tidningen.

Annons

Eva Eiderström, chef för avdelningen Handla miljövänligt hos Naturskyddsföreningen, tycker att det är positivt att konsumenterna ställs inför ett val.

– När konsumtionen är omedveten tar man inte ställning till vad den kan ha för påverkan på miljön. Nu ställs konsumenterna inför ett aktivt val, säger hon till tidningen.

 

Vill du få en regelbunden dos av inspiration?

Vi ser till att du alltid har full koll på de senaste modetrenderna och skönhetstipsen samt kulturvärlden. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten.

Få mer av Femina – klicka på ”Gilla” nedan för att följa oss på Facebook

[socializer-facebooklikeshare href=”https://www.facebook.com/femina.se/” layout=”standard” action=”like”  showfaces=”true” share=”false” width=”320″]

Annons