Oavsett om er skilsmässa är av vänskaplig karaktär eller en katastrofal giftbomb är en separation en livsomvälvande händelse. Relationsexperter Eva Rusz förklarar varför och ger även handfasta råd på vad du kan göra när du är mitt uppe i en separation.

Eva berättar att vi redan från födseln är oerhört känsliga för stressen av att skiljas från den som står oss närmast. Därför är det inte konstigt att vi upplever en separation i vuxen ålder så smärtsam som vi gör. En separation skapar stress livet ut, även om vi skiljer oss för att vi känner att det är rätt beslut.

Varför är det så jobbigt att skilja sig?
– Sedan flera hundra tusen år har relationer varit viktiga för vår överlevnad. Vi är psykologiskt skapade för att stå i förbindelse med andra människor. Ett hemskt exempel på denna kunskap är påhittet om isoleringsceller i fängelser, som fortfarande anses vara det ”ultimata” straffet, berättar Eva och fortsätter: 

– En skilsmässa innebär en stress, en ökad belastning på hjärnas känslomässiga system. Vrede, ångest och oro kan dra igång och medföra att våra kloka hjärnor fattar fel beslut.

Vad kan vara bra att tänka på när man går igenom en skilsmässa?
– Lugnet är skilsmässans vän men det är ju lätt att säga och svårt att agera efter eftersom det handlar om livsmål, beslut, åtaganden, kanske barn och egendomar som kan göra den mest kloka personen galen. Det brukar kunna hjälpa många par att samtala via en expert, till exempel en familjerådgivare. Men man skall ha klart för sig att det är en sorg att skiljas även fast man ”vet” att det blir bäst för den ena eller båda parterna.

skilsmässa-råd

Låt det ta tid
När du är mitt uppe i en separation kan det kännas som att man aldrig kommer att kunna gå vidare. Oavsett om man är den som lämnar, blir lämnad eller om det var ett gemensamt beslut. Alla reagerar olika på sorgen över att det inte blev som man hade förväntat sig, planerat för och hoppas på.

– Det tar olika lång tid att gå vidare beroende på hur du fungerar som person och vems beslut det var. Man kan samtala med proffs eller med vänner eftersom just att prata om det som skett är en bearbetning.

Skriv ner dina tankar och känslor
Ett av Evas tips är att skriva en tankedagbok, speciellt om man har det jobbigt.

– Välj då en period, till exempel en månad, och skriv dagbok samma tid varje dag. Skriv ner alla tankar och känslor som cirkulerar. Du kan även skriva ner hela relationshistorien från början till slut och på sikt sammanfatta sina upplevelser som var bra och mindre bra. Vi behöver kunna skapa och behålla minnen av en tid som inte enbart är nersolkad av negativa minnen.

Kan böcker vara till hjälp under en separation och i så fall varför?
– Ja, kunskap är makt som det heter enligt det gamla ordspråket. Vi kan förstå oss själva och våra reaktioner bättre om vi får kunskap om vad som sker inom oss då vi separerar. Vi kan identifiera oss med andra och på så sätt känna oss mindre ensamma. Vi kan få tips hur man kan tänka för att kunna gå vidare. Jag tycker man inte skall underskatta självhjälpsböcker. Vi måste ju lära av andra och varandra eller hur?

Hur går man vidare?
– Vid kriser brukar vi gå genomgå olika stadier av reaktioner innan vi kommer in i det som kallas nyorienteringsfasen. Det är då vi kan lyfta blicken framåt, och skapa nya målbilder och leva men också lämna det förgångna.

Av: Thowe Wagner Larsson

Onlinekurs: Stressa ner - lev mer

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Femina nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt.”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Läs mer här och börja direkt!

Läs även:
Så kan livet bli bättre efter en skilsmässa
Elisabeth Massi Fritz: ”Skärp er män!”
Krämig chokladmousse på tre ingredienser

Utvald läsning

Femina