Hur får en kvinna se ut för att få visa sig i bikini? Inte som modellen Tess Holliday, om Facebook får bestämma.

Tess har gjort sig ett namn som ”storvuxen supermodell” med över 1,2 miljoner följare på Instagram.

 

Hon har bland annat synts på omslaget till People Magazine.

 

Men när en bild på henne användes för att göra reklam för ett evenemang om feminism och fat-shaming sade Facebook ifrån – vilket har lett till stor debatt på sociala medier.

Här är den omdiskuterade bilden:

När gruppen bakom evenemanget, Cherchez la Femme, ville sponsra sitt inlägg så fick de höra att bilden stred mot Facebooks regler.

Facebooks förklaring var att ”bilden visar en kropp eller kroppsdelar på ett oönskat sätt” och att ”reklam får inte framställa ett hälso- eller vikttillstånd som perfekt eller extremt oönskat”.

Som exempel på opassande bilder nämns bilder på fett som hänger över byxlinningen, bilder på personer med för trånga kläder eller personer som klämmer på sina celluliter eller fett.

I stället uppmanades arrangörerna använda en bild på någon som utför en ”relevant aktivitet, som löpning eller cykling.”

Svaret fick arrangören Jessamy Gleeson att se rött. I ett inlägg skriver hon att Facebook inte tar hänsyn till att evenemanget handlar om kroppspositivitet, oavsett form och storlek.

”Vi är rätt förbannade här … Facebook har uppenbarligen inte har någon aning om att storvuxna kvinnor som kallar sig själva feta kan må bra i sig själva” skriver arrangören Jessamy Gleeson i ett inlägg.

Hon får medhåll i kommentarsfälten, och efter att händelsen uppmärksammats av flera internationella medier har nu Facebook backat i sitt beslut.

”Vårt team behandlar miljontals reklambilder varje vecka, och ibland så förbjuder vi felaktigt reklamer,” skriver en talesperson i ett uttalande. ”Den här bilden strider inte mot våra riktlinjer. Vi ber om ursäkt för felet och har låtit arrangören veta att annonsen är godkänd.”

Av Mats Bax

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: