Sedan mobiltelefonerna kom i var mans hand har faran med så kallad ”rattsurfning” varit återkommande på agendan. Enligt en färsk undersökning som genomförts av Bilprovningen är det allt fler svenskar som använder mobilen under körning.

Läs även Trafikexperten: Kvinnor är bättre än män på att köra bil

Det handlar om allt från att skicka SMS till att filma, uppdatera Facebook och spela spel till exempel.  Var fjärde bilist uppger till och med att de varit nära att krocka på grund av mobilanvändning, enligt undersökningen.

Samtidigt anser de flesta att rattsurf/samtal är en trafikfara.

Beteendet har varit svårt att komma åt men nu kan alltså en avsevärd skärpning av lagstiftningen vara på gång.

Läs även Hackarnas nya sätt att ta över din iPhone – så undviker du bluffen

Frågan har utretts av Transportstyrelsen som menar att Sverige bör införa ett förbud om att hålla mobilen i handen under körning eftersom man förbundit sig till Wienkonventionen, uppger Ekot.

– Där står det att medlemsländerna åtminstone ska införa förbud att hålla mobil i handen, och det har Sverige inte gjort hittills, säger Therese Malmström på Transportstyrelsen till Ekot.

I nuvarande lagstiftning är det förbjudet att prata i eller knappa på mobilen  om det ”inverkar menligt” på körningen. Det vill säga om till exempel en polis observerar att en bilist kryssar mellan filerna med mobilen vid örat. Att införa förbud mot att ens hålla telefonen i handen innebär en väsentlig skärpning.

Infrastrukturminister Thomas Eneroth (s) meddelar till radioprogrammet att han vill driva igenom utredningens förslag, trots att ett förbud blir svårt att övervaka.

Utredaren Therese Malmström menar att en eventuell skärpning av lagtexten bara är en del av lösningen för att komma åt rattsurfandet.

– Vi tror väldigt mycket att det blir andra åtgärder som blir viktiga. Lagstiftningen ska ses som en möjlig åtgärd på det här området men absolut inte som det som kommer att lösa problemet, säger hon.

Läs även Småsyskon är bättre bilförare än sina äldre syskon

Artikeln publicerades först på Hemmets.