Här är all julmat du kan äta som gravid.

December brukar vara fullproppad med härliga julbord, men om du precis har plussat på stickan kan det vara svårt att veta exakt vad du får och inte får äta. Generellt sett kan du vara ganska lugn – det allra mesta som brukar dukas upp på ett julbord kan du faktiskt äta, med några få undantag. Till exempel går det bra att äta allt från julskinka, sill, ägghalvor till lutfisk. Här är hela listan!

Här är all julmat du kan äta som gravid

Kål i alla former

Röd, brysselkål, brunkål – den traditionella kålen innehåller massor med fibrer och viktiga vitaminer som är perfekt att äta när du är gravid.

Inlagd sill

Inlagd sill går utmärkt att äta eftersom sill till inläggningar oftast är fiskade i Atlanten, och parasiter och bakterier inte kan överleva i den sura miljön. Är den däremot från Östersjön och Bottniska viken innehåller den höga halter av miljögifterna dioxin och PCB, vilket bör undvikas.

Ägghalvor med stenbitsrom

Klassikern ägghalvor med stenbitsrom går också bra att äta. Ägg innehåller även D-vitamin och är dessutom en bra källa till viktiga mineraler.

Lax

Lax går bra att äta om den är odlad, regnbågslax eller kommer från Västkusten eller Stilla Havet.

Nötter

Nötter av olika slag – valnötter, mandlar, jordnötter – är det perfekta julgodiset att njuta av för dig som är gravid då det innehåller allt från bra fetter till järn och viktiga vitaminer.

Köttbullar, prinskorv, Janssons frestelse, revbensspjäll 

Alla varma rätter går jättebra att äta och så även klassiker som köttbullar och prinskorv, Janssons frestelse och revbensspjäll.

Julskinka

Julskinkan är julens höjdpunkt för många och går bra att äta som gravid, så länge den har förvarats i rätt temperatur.

Pepparkakor och saffransbullar

Julgodis och bakverk som pepparkakor och saffransbullar hade varit tråkigt att behöva hoppa över som gravid, och som tur är kan du äta dessa riskfritt också.

Lutfisk

Lutfisk går bra att äta under hela graviditeten, och således också vid julbordet.

Grönsaker

Alla slags grönsaker är godkända att äta när du är gravid, så se till att lassa på tallriken med extra mycket grönt i år – bra för både dig och din bebis.

Hård ost

Hårdostar gjorda av opastöriserad eller pastöriserad mjölk går bra att äta. Även bredbara färskostar i tråg och smältost på tub funkar, liksom all ost som har hettats upp, i till exempel gratäng eller sås.

Här är julmaten du bör se upp med som gravid

Skinkor och korvar 

Det du bör undvika är dock torkat och kallrökt kött, exempelvis salami och parmaskinka, som kan innehålla parasiten toxoplasma, även om risken är mycket liten. Om du prompt vill ha det på julbordet går det bra att frysa in köttet i tre dygn innan du äter den, då dör eventuella parasiter.

Ostar

Mögel- och kittostar gjorda på både opastöriserad och pastöriserad mjölk kan i sällsynta fall innehålla skadliga halter av bakterien listeria, vilket du också bör se upp med.

Rökt och gravad fisk

Samma sak gäller vakuumförpackad rökt och gravad fisk som också kan innehålla skadliga halter av samma bakterie.

Källa: Livsmedelsverket

Foto: TT

Läs mer: 

Nya riktlinjer: Nu ska även nötkött vara genomstekt om du är gravid

Från graviditet till förlossning – så mycket påverkas av dina gener

Gravid som äldre? 3 fördelar med att skaffa barn senare i livet