Ikeaflaggor och tjej i tröja från Eftertänksam

Efter “Balenciaga-gate” alltså då det exklusiva modehuset lanserade en 20 000 kronors-påse som hade stora likheter med Ikeas blå femkronors-dito, har trenden att skapa kläder av den svenska kedjans påsar exploderat. Innovativt, ja. Snyggt? Oftast sådär.

Kedjan själv hakade på trenden och förra sommaren lanserades en fiskarhatt, så kallad Beppehatt, i limiterad upplaga. Suget var stort, hatten tog slut på nolltid och såldes sedan vidare dyrt på diverse sajter.

Ikea har också i sina samarbeten varit inne och nosat på modevärlden, till exempel genom samarbetet med Louis Vuitton-designern Virgil Abloh i höstas.

Och nu tar man ytterligare ett – mer rejält – kliv in på modemarknaden. Ikea har nämligen nyligen lanserat sin allra första klädkollektion någonsin!

Produkterna i Efterträda

Kollektionen tillverkas i limiterad upplaga och finns i nuläget bara att få tag på i Japan. Kollektionen, som går under namnet Efterträda, består av bland annat en hoodie och en t-shirt, men också matchande tygväska, paraply, badhandduk och vattenflaska.

Tje med efterträda kläder i sitt hem

Kampanjen hälsar på hemma hos unga Tokyobor.

Inspirerat av Tokyoborna

“High end-modehus har hyllat och tagit med sig Ikeas design till catwalken, och fejkade logo-tröjor är en vanlig syn på Tokyos gator. Nu är det dags för den riktiga varianten i form av lanseringen av Efterträda Collection”, skriver japanska Ikea i ett pressmeddelande.

Kan man blippa streckkoden? Kanske. Den tillhör i alla fall Ikeas mest sålda vara genom tiderna – den klassiska Billy-bokhyllan.

– Kollektionen kom till för att uppmärksamma en lansering av ett nytt cityvaruhus i Tokyo. Genom varuhusets placering kommer man att kunna nå en ny citypublik, som passerar förbi på gatan, berättar Arvid Stigland på Ikeas pressavdelning.

Kommer Ikeas klädkollektion Efterträda till Sverige?

I dagsläget finns tyvärr inga konkreta planer på att lansera Efterträda i Sverige.

– Men det är en fantastiskt kul och nytänkande idé, säger Arvid Stigland och fortsätter:

– Vi inspireras ständig av andra marknader, så det är inte omöjligt!

tjej med efterträda t-shirt

Kollektionen är inspirerad av stadens invånare och dess vurm för Ikea. I kampanjen visar unga Tokyobor upp både kläderna och sina egna hem.

kille med paraply

Kollektionen innehåller även merchandise som paraply och vattenflaska med loggan.

LÄS MER:

Ikea satsar på “semester i en låda” till exotiska resmål

Höstens första nyheter på Ikea är här – se bilderna

Ikea lanserar kollektion för katter och hundar