Instagram tar ett steg in i e-handeln och introducerar möjligheten att shoppa direkt i appen, det offentliggjorde de nyligen på sin blogg.

Tjänsten är en utveckling av deras tidigare Instagram shopping-funktion där annonsörer kan tagga sina bilder med prislappar som går att klicka på för att få mer information om produkten. Nyheten nu är att man via en ny ”Checkout on Instagram”-knapp kan genomföra sitt köp och betala direkt i appen.

Namn, adress och fakturauppgifter behöver man bara fylla i första gången man shoppar via Instagram, och alla notifikationer om sin beställning får man sedan i appen.

Instagrams nya funktion – Checkout on Instagram

Förhoppningen med den nya funktionen är att underlätta för konsumenterna. Foto: Instagram

”Från ett konsumentperspektiv är vi ute efter att kunna bygga en komplett shoppingupplevelse”, säger Instagrams produktchef Vishal Shah till tidningen Wall Street Journal.

Den nya funktionen testat just nu i USA

För oss i Sverige dröjer det dock innan vi kan få ta del av Instagrams nya funktion. Möjligheten att kunna shoppa direkt från Instagram kommer nämligen initialt bara att fungera på den amerikanska marknaden, och något datum för när funktionen äntrar andra länder är inte kommunicerat.

Bland de varumärken som är ansluta till den nya funktionen hittar vi främst mode- och skönhetsmärken, däribland H&M, Zara, MAC Cosmetics och NARS.

Varumärken som är anslutna till Checkout on Instagram

Adidas

Anastasia Beverly Hills

Balmain

Burberry

ColourPop

Dior

H&M

Huda Beauty

KKW

Kylie Cosmetics

MAC Cosmetics

Michael Kors

NARS

Nike

NYX Cosmetics

Oscar de la Renta

Ouai Hair

Outdoor Voices

Prada

Revolve

Uniqlo

Warby Parker

Zara

På sin blogg meddelar Instagram att listan över anslutna varumärken kommer att fyllas på successivt.

Foto: TT/Shutterstock 

Läs mer:

På kontoret eller semestern – 20 klänningar som passar året om

Sofie har testat årets största skönhetstrend 2019 – här är resultatet!

Europas mest instagrammade städer – här är hela listan

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: