Trendar: InredningMat och dryckResor

Intervju: Jumperfabriken

11 feb, 2013 
AvCaroline Löfgren
Annons

Berätta om Jumperfabrikens bakgrund – hur kom det sig att ni startade företaget?

– Efter många års erfarenhet inom inköp och design på företag som Brothers och Sisters kände vi, Elisabeth och Tullis Zervakos, att var det rätt tidpunkt att förverkliga vår dröm; att starta ett eget varumärke. Vi såg en nisch för stickat i riktigt fin kvalitet och i modeller, mönster och färger som håller länge – även för ögat…

Vi är pionjärer inom slowfashion och förespråkar ett långsamt mode istället för snabbt,snabbt, och släng, släng. Något som vi är hjärtligt trötta på.

Man kan säja att vårt varumärke kom till av en frustration över detta köp-beteende.

Med vårt varumärke ville vi också återuppliva en känsla från förr (vi är båda riktiga secondhand-nördar ) men med modernt snitt och i moderna garner. Inspirationen har vi hämtat från våra mammors fotoalbum från 1950-, 60- och 70-talen. I kollektionen finns förutom stickade tröjor och jumprar också klänningar, kjolar och blusar. Till hösten introducerar vi även kappor med härligt 1960-talsnitt.

Hur arbetar ni, hur många jobbar för Jumperfabriken idag och i vilka roller?

– När vi startade hösten 2007 var det bara vi två. Kort därefter anställde vi en säljare. Från att ha gjort precis allt själva är det i dag ren lycka att kunna ha sex personer anställda. Detta tack vare att vår försäljning har växt, den har faktiskt fördubblats för varje år!

Annons

Så här ser det ut: Carina Zervakos är vd, inköpare och säljcoach till vår säljare och det är också hon som håller koll på siffrorna.

Elisabeth Synnes är designchef samt är ansvarig för PR och Marknad.

I teamet ingår även en säljare, en duktig designassistent, en ny fantastisk tjej som hjälper oss med att administrera varor till butik och har hand om vår framgångsrika webbshop. Samt en tjej som arbetar med pr och kommunikation och sociala medier. Hon är också inköpsassistent.

Eftersom det är ett litet företag, får alla ha flera ”hattar” på!

Det finns fler som arbetar för oss, men de är inte anställda, Till exempel vår fotograf Johanna, som varit med hela tiden och våra modeller Amanda och Lovisa . En reklambyrå (min granne) hjälper oss med reklammaterial och annan grafisk form. Sista året har vi också arbetat med bloggaren Emily som först var vår modell men som visades sig att också vara en duktig fotograf, så nu i dagarna har hon fotat och tolkat en del av vår höstkollektion 2013.

Annons

Likaså finns det en italiensk bloggerska som upptäckt oss, och hon visade sig vara en duktig illustatör. Så nu gör hon ett arbete för oss!

Om du vill veta hur ett plagg kommer till, så funkar det såhär:

*Jag ritar en kollektion.

*Tullis går ut till de olika fabrikerna (i Sverige, Kina, Portugal och Litaeun), de stickar eller syr upp ett första prov som vi godkänner ..om inte så görs det om tills vi är nöjda.

*Säljprover beställs. Säljaren säljer till butikerna , därefter görs beställning till fabrikerna.

*Plaggen produceras och levereras till vårt lager, sedan ut till butik. Puh!

-Proceduren tar sin tid. Alltså ett år! Just nu håller jag på med våren 2014 som ska vara klar i februari.

Är du nyfiken på att se hur ett plagg blir till se vår film httpv://www.youtube.com/watch?v=ImjMifrGwNA

Annons

Vad är er dröm just nu?

-Vi ser fram emot en fortsatt expansion utomlands. Till exempel i England där vi i mitten av februari ställer ut på en mässa i London. Även USA och Kanada har visat sitt intresse. I dag har vi agenter och distributörer i Japan, Italien, Holland och Finland.

Vi vill också anställa fler. Att skapa arbetstillfällen tillhör faktiskt det roligaste.

Länge har vi tänkt ha stor modevisning i Stockholm eller i vår hemstad Göteborg och det ska vi absolut göra – trots att det är otroligt dyrt att anordna något sådant

Egen butik står högt upp på agendan. Vi håller på att leta lokaler och duktigt folk som kan driva den!

Annons