Skådespelaren Kajsa Ernst har jobbat både med tung dramatik på teatern och gjort komiska karaktärer på film. Och hon visar prov på alla delar av den paletten under sin dag i Stjärnorna på slottet i SVT. Det är djupaste allvar, sorg, salsadans och många skratt när hon berättar om sitt liv för Sven Melander, Camilla Läckberg, Alexander Karim och Lena Söderblom.

Kajsa Ernst berättar om en uppväxt i Helsingborg tillsammans med föräldrarna och en äldre bror. En uppväxt som kom att präglas mycket av mammans alkoholism.

– Det visade sig att mamma var ganska törstig, säger Kajsa Ernst vid frukostbordet.

Sven Melander dansar salsa med Kajsa Ernst

Kajsa Ernst förklarar att hon släppt kraven på sig att alltid vara perfekt. Det är uppmuntrande ord för Sven Melander efter salsa-lektionen i Stjärnorna på slottet. Foto: Janne Danielsson/SVT

Blev medberoende till mamman

Kajsa Ernst berättar om hur hon till exempel märkte flaskorna i hemmet för att kunna hålla koll på mamman och hur hon vid åtminstone ett tillfälle fick hjälpa till att få henne uppför trapporna en sen natt. Kajsa Ernst blev, som hon säger, medberoende, och fick täcka upp för sin egen mamma. Och hon minns fortfarande skammen i det.

Föräldrarnas äktenskap höll inte under påfrestningarna av gräl och fylla.

– Han stannade i äktenskapet längre än han ville, och det var för min skull, säger Kajsa Ernst i Stjärnorna på slottet.

Kajsa Ernst i Stjärnorna på slottet

Kajsa Ernst fick redan tidigt lära sig att täcka upp för sin mammas alkoholism. Hon blev medberoende, berättar hon i Stjärnorna på slottet. Foto: SVT

Förlät mamman på dödsbädden

Hon kom in i teatervärlden redan i de sena tonåren. Det blev en fristad där hon slapp vara medberoende och kunde vara sig själv. Kajsa Ernst var väldigt blyg i början men fann snart sin plats. Redan som ung fick hon en fast anställning på Helsingborgs stadsteater. Från den punkten har hon kunnat bygga och bredda en karriär som lett vidare till stora roller på scen, på vita duken och i tv. Det har dock inte varit en karriär utan motstånd. Skådespelaren berättar till exempel om hur viljan av att vara perfekt redan tidigt drev henne till en lång sjukskrivning från teatern innan hon fick bukt med prestationskraven.

Hennes mamma, som är borta idag, tillfrisknade aldrig från sin sjukdom. Men Kajsa Ernst berättar för de andra vid bordet att hon förlät sin mamma på det yttersta. Hon ville inte att mamman skulle gå i döden med den skulden.

– Då slog hon upp ögonen och log och sa tack Kajsa. Jag är så glad att jag gjorde det. Åtta timmar senare dog hon, berättar Kajsa Ernst.

Kajsa Ernst i Masjävlar

Sofia Helin, Ann Petrén och Kajsa Ernst i Masjävlar (2004). En film som gav Kajsa Ernst en guldbagge för bästa kvinnliga biroll. Foto: Memfisfilm/SVT

Kajsa Ernst i manifestationen tystnadtagning

Sarah Dawn Finer, Kajsa Ernst och Karin Bjurström under manifestation
#TystnadTagning på Södra teatern i Stockholm hösten 2017. Foto: Karin Törnblom / IBL

Nytt systerskap efter #metoo

Som flera andra kvinnor i teatervärlden kan Kajsa Ernst vittna om sexuella trakasserier och övertramp under karriären. Vittnesmål som växte till en strid ström under metoo-rörelsen. På en fest blev hon till exempel hälsad av en regissör med orden ”Åh, där kommer hon, mitt runkobjekt”.

– Och det var det lilla. Så visst det har varit jättemycket. Men jag kan inte bara peka finger. Jag skämdes över hur jag bidragit till att upprätthålla den kulturen, säger Kajsa Ernst.

Men metoo-rörelsen och film och teatervärldens eget upprop #TystnadTagning har också lett till en större sammanhållning mellan kvinnorna i branschen, menar Kajsa Ernst.

– Förr var vi konkurrenter, nu är vi systrar.

Kajsa Ernst och Göran Stangertz

Kajsa Ernst och Göran Stangertz var kolleger som blev ett par. De fick sju år tillsammans. Foto: SVT

Fick sju år tillsammans med Göran Stangertz

Efter en dag med salsadans och fri målning i skogen äter stjärnorna middag på kvällen. Där berättar Kajsa Ernst om sitt livs stora kärlek: skådespelaren och regissören Göran Stangertz som gick bort i cancer 2012.

De började som kolleger och vänner. Relationen förändrades och fördjupades med tiden till något helt annat. Det var inte förrän Göran Stangertz berättade att han skilt sig från sin dåvarande fru som Kajsa Ernst insåg vilka känslor hon hade för honom.

Hon insåg att hon borde känna sig ledsen för hans skull men kände bara glädje.

På grund av cancern blev deras tid tillsammans kort.

– Men jag hade sagt till honom jag tar hellre två år med dig än 30 med någon annan, och jag fick sju. Så det är mycket att vara tacksam över.

Sorgen efter livskamraten blev ”en käftsmäll”. I Stjärnorna på Slottet berättar Kajsa Ernst om hur hon var på en strand i Indien kort efter hans död och bara undrade hur hon skulle kunna överleva utan honom.

– Jag tänkte jag tar en sista cigg innan jag går och dränker mig, berättar hon under middagen.

Men det ögonblicket passerade och ersattes med någonting annat. En insikt om att livet ändå kan vara fantastiskt efter sorgen.

– Man förtjänar att bli älskad och att älska.

 

Det här är Kajsa Ernst

Ålder: 56

Bor: Stockholm

Bakgrund: Född i Göteborg men uppvuxen i Helsingborg

Karriär: Fick tidigt anställning på Helsingborgs stadsteater. Filmdebut med Tomten är far till alla barnen (1999). Guldbaggebelönad för sin insats i Masjävlar (2004). De senaste tio åren har varvats mellan Stockholms stadsteater, film och tv-dramer. Spelar överklasskvinnan Ann i komediserien Finaste familjen (TV4).

Källa: SVT

Stjärnorna på slottet sänds i SVT 1 lördagar 20.00

Läs även:

Sven Melander om alkoholproblemen: ”En nattsvart ångest”

Vem är Mary Page Marlowe? Ensemblen berättar om Dramatens nya föreställning