Linda Maria Dürr Jensen har det senaste dygnet uppmärksammats för ett klagomål hon framförde till Kappahl efter att hon gått in i butiken i Skövde för att handla i mitten av oktober.

Hon hittade en jacka från deras kollektion Xlnt – en kollektion i storlekar från L-XXXL – för 599 kronor, men upptäckte att samma jacka i storlek M endast kostade 499 kronor. Det fick henne att fråga Kappahl hur de har resonerat, via ett öppet inlägg på deras Facebook-sida.

”Hur har ni tänkt här egentligen? Samma jacka. Olika priser. För att den ena är i större storlek? Detta är diskriminering”, skriver hon.

Kappahl svarade att Xlnt är ett eget varumärke med en shop-in-shop i butiken och att det högre priset främst beror på att det är större tygåtgång.

”Med den här jämförelsen borde inte xs kosta ännu mindre då?”, skriver en person.

”Då ser jag fram mot att ni sänker priset på barnkläderna tack vare den mindre tygåtgången”, skriver en annan.

En annan menar att det bästa vore att slå ut priset över alla storlekar så att de största inte ska bli dyrare.

”Det är fortfarande diskriminering. Höj då istället priserna på era ”vanliga” plagg, eller hitta någon slags medelväg. För detta är inte okej!”

Men det är inte alla som håller med om kritiken. Även om det extra tyget inte borde betyda någon nämnvärd extra kostnad så menar de att efterfrågan rimligtvis styr priset.

”Alla som kan lite om textil vet att skillnaden på tygets pris mellan en medium och XXL inte är så stor som prislappen föreslår. Kanske har det med efterfrågan att göra? Liten efterfrågan ger högre kostnad eftersom det får specialtillverkas”, skriver en person.

Charlotte Högberg är kommunikationschef på Kappahl. Hon svarar så här på kritiken:

– Xlnt skiljer sig inte i modeuttrycket från de övriga damkollektionerna men generellt sett jobbar vi alltid lite extra med de plaggen, för att de ska falla snyggt och sitta bra. Priserna styrs, som för alla plagg i alla storlekar, av kvalitetsval, detaljer, finish och tygåtgång. Prisskillnaden mot övrigt sortiment beror främst på att det är större tygåtgång på Xlnt-plagg då de produceras i större storlekar vilket ger ett högre produktionspris, säger hon till Expressen.

Hon säger också att det följer branschens standard, vilket flera av användarna på Facebook också poängterat.

”Det är väl ingen nyhet? Varit skillnad beroende på storlek på fler klädföretag så länge jag kan minnas… även för barnkläder”, skriver en person.

ELLE har sökt Kappahl, men även Lindex, Cubus, Bik Bok, Gina Tricot och H&M. När denna artikel skrevs var H&M de enda som kommit med svar kring sin prispolicy.

– På H&M skiljer det inte i pris beroende på storlek, du betalar samma pris för en produkt oavsett storlek, skriver presskontakten Petra Buchinger till ELLE.

Artikeln publicerades först på ELLE.