Trendar: Inredning Mat och dryck Resor Kultur

Mia Törnblom: Så får du andra att lyssna på dig

09 jul, 2018
AvFemina
Mia törnblom tips
Kommunikation kan vara svårt. Man kan säga en sak, och så uppfattar mottagaren något helt annat. Eller verkar inte ens lyssna. Här är Mia Törnbloms effektiva råd för hur du får andra att höra det du säger – utan att höja rösten.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Det finns ingen magi över kommunikation. Vem som helst kan bli bra på att nå fram till andra, med rätt verktyg. Och det första steget handlar om att bygga upp ett ömsesidigt förtroende.

– Det gör man med fördel genom att vara empatisk. Man lyssnar, är intresserad, ställer följdfrågor och reflekterar över det den andra berättar. Det ställs förstås också lite högre krav på nära relationer än på kontakter vi har i jobbet, säger ledarskapsutvecklaren och föreläsaren Mia Törnblom som skrivit boken ”Ta plats – med ansvar och generositet”.

Läs även: 15 sätt att bli mer socialt kompetent

Många behöver också träna på att ge mer beröm och positiv feedback, poängterar hon.

– Ett sätt att skapa förtroende och få andra att känna sig trygga och vänligt inställda är just genom att ge beröm. Jag tycker att man alltid ska vara generös med att bekräfta andra. Det kostar så lite och ger så mycket.

Kort sagt: Att vara en bekräftande lyssnare och få andra att lyssna hänger ihop.

Annons

Läs även: Detta är det första folk tänker på när de träffar dig

– Det är först när vi är lyhörda, och kan känna in andras behov, som vi kan fånga deras uppmärksamhet och även göra oss hörda. Det blir ett samspel.

Här är Mia Törnbloms mest effektiva och konkreta tips – som hjälper dig att nå fram med ditt budskap:

På jobbet gäller det att fokusera på kollegorna och tänka utifrån deras perspektiv. Då är det lättare att få dem att lyssna. Så här säger Mia Törnblom:

Lägg egot åt sidan. Ska du informera på ett möte eller hålla en dragning? Utgå alltid ifrån vad du tror att dina kollegor har nytta av att få höra, inte vad du själv tycker är intressant att prata om. Du är där för deras skull, inte tvärtom. Och ha gärna med relevanta personliga infallsvinklar, sådant lyssnarna kan känna igen sig i. När vi berörs känslomässigt blir vi mer uppmärksamma, uppfattar mer och minns bättre. Lyckas vi inte fånga mottagarens intresse spelar det ingen roll vad vi har att säga.

Annons

 Respektera andras tid. Ingen har floder av tid, därför är det viktigt att fokusera på det som är relevant. Och börja och sluta alltid i tid! Runt 40–60 minuter är ungefär så länge man orkar lyssna på ett föredrag. Sedan behöver man en paus och en bensträckare för att piggna till.

Ska du lägga ut något på intranätet eller mejla? Gör det bara om det verkligen är relevant information för alla som läser det. Undvik att skicka ut massmejl med en massa cc:n, av slentrian eller ”för säkerhets skull”. De flesta får för många mejl. Och börja alltid med det viktigaste först.

Följ upp om du nått fram. Vi vet ju själva vad vi menar när vi säger saker, men det betyder inte att alla uppfattar det på samma sätt.

All kommunikation sker på mottagarens villkor. Det är de vi kommunicerar med som avgör om vi har nått fram.

Ett bra tips är därför att regelbundet kolla av att alla är med på banan. Gör gärna tydligt att det är just du som har ansvaret för att alla förstår. Att ingen ska känna sig dum. Säg till exempel: ”Jag vet att jag kan vara lite otydlig ibland, så tveka inte att ställa frågor. Alla frågor är bra.” På det sättet skapar du ett tryggt och tillåtande klimat, där alla känner sig delaktiga och vill förstå.

Annons

Läs också: Så påverkar dina kläder vilket intryck andra får av dig

3 bonustips!

Var tydlig!

Utgå inte ifrån att andra ser saken ur din synvinkel, precis som du inte automatiskt ser den ur deras. Extremt lite av det vi upplever som andras brister beror på att de medvetet försöker förstöra för oss.

I sin senaste bok tar Mia Törnblom upp ett klassiskt exempel: En kvinna hade stört sig i tio år på att hennes man hade för många jackor i hallen. Hon sa saker som ”Du har många jackor”. Och han svarade ”Det stämmer”. Hon upplevde att hon bett honom flytta jackorna, medan han upplevde att hon beundrade dem. Efter Mias kurs gick hon hem och frågade: ”Kan du ta bort några av dina jackor så att mina kan få plats?”. Han svarade: ”Självklart”.

Gör intryck!

Hur vi pratar och för oss är lika viktigt för mottagaren som vad vi har att säga.

● Prata lagom snabbt, inte för fort och inte för långsamt. Uttala orden tydligt med betoningen på rätt ställen, och variera röststyrkan.

Annons

● Ta ögonkontakt. Det ger ett lugnt och ärligt intryck. En flackande blick signalerar å andra sidan nervositet och oärlighet.

● Göm inte dina händer, ens om du biter på naglarna och har komplex för det. Det ger ett osäkert intryck, vilket gör det svårare att fånga lyssnarnas uppmärksamhet.

Öka din pondus!

När vi tror på oss själva sänder vi ut signaler som gör att andra lyssnar. 7 procent av vår kommunikation sker med ord, och 55 procent med minspel och kroppsspråk, enligt en undersökning. Det häftiga är att vi även kan påverka vår egen sinnesstämning med hjälp av kroppen! Sträcker vi på oss känner vi oss lugnare och säkrare, än när vi kutar. Här kommer en övning du kan testa för att få effekt på din energinivå, påverkanskraft och stresspåslag. Gör så här:

Sitt med benen brett isär på en stol, med rak rygg och ett stort leende på läpparna – ta stor plats! Skreva gärna också med armarna, till exempel genom att knäppa händerna bakom huvudet. Skjut ut bröstet. Se till att du sitter skönt och avslappnat. Håll positionen i 2–3 minuter. Gör det på morgonen och/eller inför viktiga samtal och dragningar.

Foto: IBL
Artikeln publicerades först på MåBra.

Annons