Trendar: InredningMat och dryckResor

Motreaktioner mot Black Friday växer sig allt starkare

15 nov, 2018 
AvIda Gustafsson
Black Friday-rean har utvecklats till en hel vecka med nedsatta priser – i vissa fall sträcker sig rean en hel månad. Och nu är det allt fler svenskar som motsätter sig konsumtionsuppmaningarna.
Annons

En tredjedel av alla svenskar känner olust inför att köpa nyproducerade varor, visar en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Tradera. Och enligt en nyligen genomförd undersökning som gjorts av Yougov känner en tredjedel av svenskarna sig trötta, stressade eller känner avsmak inför Black Friday.

Naturskyddsföreningen har på Facebook skapat eventet Black Friday – I don’t buy it som i skrivande stund har över 27 000 deltagare som svarat att de inte kommer att shoppa under Black Friday.

– Eventet är inte kopplat till någon händelse utan ett ställningstagande. Vi har märkt att det finns ett stort intresse bland många efter att visa sitt upp vad man tycker om ”Black Friday” och liknande företeelser. I skrivande stund har 2,4 miljoner har nåtts och 51 500 personer har svarat att de är intresserade eller ”kommer” på eventet, skriver generalsekreterare Karin Lexén i ett mejl till Femina.

”Vi behöver konsumera mindre, inte mer och både smartare och mer hållbart. Därför säger jag nej till Black Friday och alla andra dagar som hetsar till ogenomtänkt konsumtion av prylar som jag inte behöver. Istället vill jag uppmuntra till: att laga grejer, köpa second hand, och konsumera med eftertanke”, skriver Naturskyddsföreningen i evenemangets beskrivning.

Annons

Evenemanget är en del av den internationella ”Buy nothing day” som infaller på Black Friday varje år, som är vad det låter.

– Naturskyddsföreningen har länge har lyft frågan om hållbar konsumtion. I Sverige förbrukar vi resurser som om vi hade fyra jordklot och därför måste vi ändra våra konsumtionsvaror. Varje år anordnar vi ”Miljövänliga veckan” och iår hade den temat ”Fixa grejen” fixagrejen.nu. Vår årsbok ”ett hållbart liv” handlar också om hållbar konsumtion, skriver Karin Lexén.

Även på företagarsidan har det vuxit fram en motrörelse White Monday som stöttas av över 120 svenska företag och organisationer som Snälltåget, Blocket och Tradera samt en rad influencers. White Monday som infaller måndagen innan Black Friday innebär att man vill visa på alternativ till nyköp.

– Black Friday rimmar illa med den klimatångest och miljöstress som allt fler känner. Hela vår affär handlar ju om att främja återbruk och att låta bra saker få leva längre. Därför är White Monday något vi självfallet vill stödja, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera i ett pressmeddelande.

Annons

White Monday grundades av företagaren Henning Gilberg och i år arrangeras den av av organisationen Medveten Komsumtion. White Monday arrangeras i år den 19 november och kampanjen främjar företag som erbjuder delnings- eller cirkulära tjänster.

– Tyvärr är kunskapen kring hållbar konsumtion och cirkulär ekonomi alldeles för låg, därför satsar vi på thegoals.org på utbildning för hållbar utveckling genom att erbjuda ett gratisverktyg. Inget är så svårt att det inte går att läsa ett mål åt gången, säger Hannah Stanton, Director, thegoals.org.

Lev miljösmart – utan att vända ut och in på dig själv

Annons