Från och med 1 mars måste alla som beställer varor från länder utanför EU betala en administrationsavgift på minst 75 kr. Är värdet på varan högre än 1 500 kr blir avgiften istället 125 kr och då tillkommer även en tullavgift.

Detta kan snabbt kan bli en mycket dålig affär för konsumenten, samtidigt som miljön tjänar på att folk handlar varor internationellt i mindre utsträckning. Det är framförallt handeln från Kina som påverkat beslutet. E-handelstjänsten Aliexpress, som kan beskrivas som en kinesisk variant av eBay, säljer mycket billiga varor och erbjuder ofta gratis frakt.

Enligt SVT Nyheter får Postnords terminal på Arlanda in 600 000 paket varje vecka, och bara en bråkdel av kunderna betalar svensk moms. I dagsläget måste man nämligen själv höra av sig till Postnord med en skrivelse, och redovisa kvitton för att få betala momsen. Någonting som, föga förvånande, en försvinnande andel kunder gör.

Anledningen till de nya villkoren är bland annat att Tullverket beräknar att statskassan går miste om 0,5-1 miljard kronor på grund av att man inte får in den här momsen. Åsa Willcox, avdelningschef på Tullverket, är stenhård i sitt argument för den nya regeln.

– Det är bara att bita ihop och antingen betala för den billiga vara man ändå köpt eller konsumera mer på hemmaplan.

Staten kräver nu att Postnord utvecklar en handlingsplan med deadline den 1 mars. Thomas Backteman är kommunikationschef på Postnord, och menar att det hade varit mer fördelaktigt att få en längre övergångsperiod än så här.

– Men vi förhåller oss till de direktiv vi får från Tullverket.

SVT Nyheter presenterar även en häpnadsväckande siffra: 97 % av alla produkter som kommer in i Sverige har ett värde på under 200 kronor. Eftersom det ofta tar upp till 60 dagar för ett paket att anlända till Sverige från Kina kommer många konsumenter tvingas betala den nya avgiften, trots att den inte hade trätt i kraft när varan skickades. Postnord förväntar sig därför att många konsumenter helt enkelt struntar i att hämta ut sina paket.

Systemet Postnord kommer införa fungerar som så att varorna anländer till ett stort tullager och därifrån skickas en avi ut till beställaren. För att varan ska skickas ut till ett ombud måste beställaren betala in avgifterna.

– Det kommer säkert att vara väldigt negativa reaktioner från konsumenter i media. Å andra sidan har vi många privata aktörer här i landet och andra länder som tacksamt tar emot den förändring som vi nu möjliggör, säger Åsa Willcox till SVT Nyheter.

Läs även:

8 klädfynd på nätet som blev rena mardrömmen

Foto: IBL