Apparna som gör din ekonomin bättre

I går lanserade Instagram den nya funktionen Instagram shopping i Sverige. Den innebär att modemärken och andra annonsörer kommer att kunna tagga sina bilder med prislappar som går att klicka på för att få mer information om produkten och där det även finns en köpknapp. Därigenom ska det bli lättare för användarna att handla via Instagram.

– Tidigare har Instagram fungerat som ett skyltfönster för kedjans e-handel. Nu kan kunderna köpa produkterna direkt i skyltfönstret, säger Johnas Liljegren, industry manager på Facebook, till Market.

Mest uppskattad har Instagram shopping blivit för de som köper och säljer mode. Det förklarar Instagram genom att målgruppen är flitiga Instagram-användare, men också genom att produkterna är lätta att marknadsföra i kanalen.

Den nya funktionen testades för första gången i USA 2016, och tidigare i år anslöt sig även Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Brasilien, Australien, Italien, Kanada och Spanien. Tisdagen den 24 april lanserades Instagram shopping i Nordens alla länder, förutom Island.

Källa: Market, Dagens media, Breakit

Läs också:

Instagram hintar om en ny uppdatering –  påverkar det ditt flöde

Här är världens 10 mest instagramvänliga hotell

Artikeln publicerades först på ELLE.