Trendar: InredningMat och dryckResor

Så lär du dig att ta och ge kritik på rätt sätt – tio enkla knep

03 dec, 2020 
1289761498
Tycker du det är jobbigt att kritisera de i din omgivning, medan de lastar på med sin kritik mot dig? Eller upplever du att det alltid blir missförstånd när du säger vad du känner?
Att ge och ta kritik är svårt, men experterna Sophie Rosén-Hellström och Maria Stenvinkel på Fearless Minds har tagit fram bästa knepen för att göra det lättare.
Annons
5 Ergonomiska övningar under hemmajobbetBrand logo
5 Ergonomiska övningar under hemmajobbet

Att ge konstruktiv kritik eller ta emot feedback av vänner, kolleger, familj eller en partner är sällan roligt – och något som många har svårt för.

Men det behöver inte vara så jobbigt som många tycker att det är, om man gör på rätt sätt. Att strunta helt i att ge kritik kan i stället vara förödande för relationen.

– Att ta upp något som är jobbigt med en vän, partner eller kollega visar att man vill anstränga sig i relationen. Risken som finns om man bara låter problemen ligga och gro är att man glider ifrån varandra, säger Maria Stenvinkel.

Maria Stenvinkel och arbetspartnern Sophie Rosén-Hellström driver personlig utveckling-företaget Fearless Minds tillsammans. De tror att kunna ge och ta kritik är avgörande för relationers fortlevnad – och har tagit fram konkreta tips för hur man gör.

Sex tips – så ger du kritik på ett bra och konstruktivt sätt

  1. Vänta med att ta upp din kritik tills du har lugnat ner dig. Man vill ge sin kritik på ett rationellt och inte emotionellt sätt. För att lugna ner dig kan du skriva ner allt du tänker helt ofiltrerat för att få ur dig tankarna.
  2. Våga vara sårbar. Att våga säga att man blivit sårad över en kommentar, i stället för att säga ”du säger så taskiga saker” kan göra stor skillnad.
  3. Vi är alla olika med olika erfarenheter, och därför känsliga för olika saker. Man kan tycka att en annans beteende är irrationellt eller elakt, men det kan vara för att man triggas av olika saker. Håll fokus på vad du har upplevt, personen har troligtvis inte haft en dålig avsikt.
  4. Kommunicera hur du själv upplever situationen. Formuleringar som ”jag upplevde” och ”jag uppfattade” tas ofta bättre emot.
  5. Att få kritik kan vara jobbigt, så försök säga det på ett så snällt sätt som möjligt. Nästa gång är det kanske du som tar emot kritik.
  6. I en konflikt finns alltid två perspektiv. Det är lätt att tänka att man själv har sanningen. Försök förstå innan du gör dig förstådd själv – hur har den andra personen upplevt situationen, och varför har den agerat på ett visst sätt.

Fakta Fearless Minds

Sophie Rosén-Hellström och Maria Stenvinkel driver företaget Fearless Minds där de jobbar med personlig utveckling och ledarskap. Duon, som har bakgrund som prestationsprinsessor på prestigefulla toppjobb, vill nu hjälpa andra att utvecklas.

De startade nyligen podcasten Fearless minds ihop också, som finns där poddar finns.

Fyra tips – så tar du emot feedback på bäst sätt

  1. Det är lätt att respondera i attack när någon ger en feedback eller kritik - framförallt om det läggs fram på ett osympatiskt sätt. Men se till att inte instinktivt reagera, utan pausa några minuter så att du medvetet kan agera.
  2. Se inte kritik som något du får för att du är dålig - se det istället som nycklar och hjälp för att hjälpa dig att utvecklas som person.
  3. Sortera i feedbacken: ligger det något i detta? Finns det något du kan lära av detta? Använd isåfall den feedbacken så att du kan utvecklas och göra saker bättre framöver.
  4. Viss feedback ska man bara slänga i den emotionella papperskorgen – den som handlar mer om personen som ger kritiken, än den som tar emot den. Om någon exempelvis säger att du är för ung eller gammal för att göra något, så säger det mer om den personen än dig.

Läs mer:

Annons