Nästan hälften, 40 procent, av alla trafikolyckor där fotgängare är inblandade sker i mörker, visar If:s egna årliga undersökning. Men ändå är det väldigt få som faktiskt bär reflexer, fler än två av tre går ut utan att synas i mörkret.

De senaste åren har försäkringsbolaget If haft samarbeten med kända modedesigners för att folk ska tänka om och använda reflexer.

I år tänker man annorlunda.

– Efter tre framgångsrika reflexkampanjer där vi samarbetat med olika profilerade modeskapare kände vi att det var dags att låta användaren själv få bli designer. Vi använder ett reflekterande garn i stället för en samarbetspartner. Stickat har aldrig varit säkrare! säger Caroline Uliana, informationschef på If i ett pressmeddelande.

Garnet är framtagen av Svarta Fåret och består av 91% akryl och 9% reflekterande garn.

Det säljs i nystan med 35 m garn och kan beställas på if.se/garn där det även går att ladda ner stickbeskrivningar.

Se kampanjfilmen här:

Tidigare reflexkampanjer från If:

2014 Watch Your Back

Initiativet med reflexmode lanserades 2014 tillsammans med Ann Sofie Back och den prisbelönta reflexkollektionen Watch Your Back. Den svarta mössan med ”BACK” framtill blev omåttligt populär och syntes överallt.

2015 If You Can See Me

2015 års kollektion togs fram i samarbete med jeansgurun Örjan Andersson. Jeans med reflexrevärer och en jacka helt i reflexmaterial var en del av resultaten.

2016 If x Weekday

Förra årets reflexkollektion skapades tillsammans med Weekday och bestod av accessoarer i form av olika väskor och en keps.

Källa: If.se