Att ständigt vilja leva livet helt perfekt och utan fläckar gör att risken för mentala problem ökar markant, det visar ny forskning från Storbritannien. Perfektionism i stort behöver inte vara dåligt. Alla har en liten perfektionist inom oss, det är i grunden en positiv drivkraft, men om det blir för mycket och av fel sort blir det problem. Fel sort? Ja, perfektionismen består av tre olika sorter:

 Perfektionismens tre ben

  1. Du förväntar dig att du ska vara perfekt. Det är inget fel med att vilja vara bra på saker, men när du vill att du ska vara perfekt – det är då det blir dåligt. Det kommer inte på något sätt hjälpa dig att bli bättre utan bara skapa negativ press.
  2. Du förväntar dig att alla andra ska vara perfekta. Det här kommer att påverka din relation med andra människor. Ingen vill vara med någon som ständigt är besviken på hur man är.
  3. Du tror att andra förväntar sig att du ska vara perfekt. Det här är det vi kallar för social perfektion och det är den mest skadliga sorten.

Social perfektionism

När det gäller jättesvåra saker som vi direkt förstår att vi inte klarar av, kan vi hantera misslyckanden mycket bättre än saker som vi tycker att vi borde klara av. Det kan vara bedrägligt enkla saker som att ha en lyckad karriär när vi är 30 år gamla eller ha en perfekt relation. Misslyckas vi där tappar många det fullständigt. Hur ska det se ut i andras ögon om du inte lyckas ens med det!?

Det är alltså framför allt den här så kallade sociala perfektionismen som ställer till det. Vi upplever att just vårt sociala ansvar är extremt krävande, att andra dömer oss hårt och att vi måste visa upp en fläckfri fasad för att känna oss säkra. Du har säkert hört talas om ”Duktig flicka-syndromet” som har sin grund i just detta. Den här formen av perfektionism gör att risken för ångest, depression och till och med självmordstankar ökar. Tidigare forskning visar att över hälften av de som avlidit till följd av självmord beskrivs av sina efterlevande som just perfektionister.

Problem med den här synnerligen förgiftande perfektionismen blir värre ju yngre personer det handlar om. Många av de skolelever som upplever depression och ångest säger själva att de upplever sig som perfektionister. Den sociala perfektionismen ökar stadigt och har gjort så under de senaste 30 åren. De senaste årens sociala medier där många vill visa upp en perfekt fasad har förmodligen spätt på den här utvecklingen.

En perfekt negativ spiral

Har du väl börjat kritisera dig själv för att du inte är perfekt riskerar du att hamna i en ond spiral där du till råga på allt kritiserar dig själv för att du är självkritisk. Paul Hewitt, professor i psykologi vid University of British Colombia i Kanada, som studerat människor med just social perfektionism, jämför det med att man är ett litet barn som hela tiden lever med en sträng vuxen inuti huvudet och oavbrutet blir tillrättavisad och till och med slagen.

– Ibland går det så långt att tankarna gränsar till självmisshandel där tankarna är så fulla av hat att man tappar andan, säger han.

 Perfektionister tillfrisknar långsamt

Att vi mår dåligt mentalt av sådana här tankar är inte så konstigt, men de kan också sätta spår i hur vi mår fysiskt. Högt blodtryck och i förlängningen risk för hjärt- och kärlsjukdomar ökar om du lever med stark press på dig. Forskarna har också upptäckt att perfektionister klarar av fysisk sjukdom sämre än andra och tar längre på sig att bli friska.

Men allt är inte nattsvart. Eftersom vi vet mycket om hur perfektionism fungerar så finns det också sätt att komma åt det. Att med olika redskap få tyst på den stränga rösten inuti huvudet är effektivt, det gäller att bli snällare mot sig själv. Hur man lyckas med det är individuellt, men det har visat sig att yoga och kurser och samtalsterapi om att vara snällare mot sig själv ger bra resultat.

Perfektionism kan göra dig sjuk. Lär dig att ta livet med en klackspark.

Lär dig att ta livet med en klackspark!

Tips för att ta livet med en klackspark

Ett handfast tips som du kan ta med dig på en gång, om du känner att perfektionismen kommer och biter dig i rumpan, är att faktiskt ta reda på och inse hur mycket ansträngning det krävs för att nå perfektion. Om du jämför dig med andra som har nått ditt perfekta mål, fråga dem hur de gjorde. En stor anledning till att perfektionismen blir ett problem är att vi inte förstår vad det krävs för att nå dit vi vill nå – till det perfekta livet, jobbet, relationen… Och förstår man inte det, utan förutsätter att vi bara ska klara av det direkt, kommer frustrationen att jaga dig och bli till malande tankar om att du inte duger.

Andrew Hill, professor i fysiologi vid St John University i York ger dig tre enkla steg till att bli mindre perfektionistisk:

  1. Basera inte din självkänsla på hur du presterar, utan fokusera istället på saker du kan kontrollera, som att vara en bra vän eller visa att du anstränger dig och gör ditt bästa.
  2. Slappna av lite. Ingen är, och kommer aldrig någonsin att vara, perfekt.
  3. Att få saker gjorda är bättre än att försöka att få allting perfekt. Då är risken istället att ingenting alls blir gjort.

 

Foto: IBL

Läs mer:

Annika Sjöö: Min son fick mig att sluta vara en duktig flicka

7 vanor att lära från de som inte hänger upp sig på småsaker

Personligetsdragen som riskerar att göra dig utbränd