Hur mycket alkohol är farligt är dricka? Ny studie visar att vårt drickande ökar under sommaren

Under semestern brukar alkoholkonsumtionen öka – och i år var inget undantag. En ny undersökning som genomförts på uppdrag av IQ visar nämligen att fyra av tio svenskar, 39 procent, drack alkohol varannan dag eller oftare under semestern. 23 procent uppgav att de drack alkohol en eller två gånger i veckan, och 7 procent att de drack varje dag.

– För många av oss är sommar och semester förknippat med en ökad alkoholkonsumtion. Alkoholen används för att koppla av och belöna sig själv på semestern. De flesta klarar av att minska sin alkoholkonsumtion igen i vardagen efter semestern men inte alla vilket kan leda till problem, både på kort och lång sikt, säger Karin Hagman, vd på IQ, i ett pressmeddelande.

Medelålders dricker oftast

Undersökningen visar att medelålders (35–54 år) var de som drack mest under semester. Där uppgav 47 procent att de konsumerade alkohol varannan dag eller oftare. I ålderskategorin 55 år och uppåt var motsvarande siffra 35 procent – och bland unga (18–34 år) uppgav 31 procent att de drack alkohol varannan dag eller oftare.

De yngsta drack alltså mest sällan – vilket är värt att notera då den åldersgruppen brukar vara den som dricker mest. Detta kan, enligt IQ, beror på att hälsotrenden är stark bland unga, och att de numera prioriterar en aktiv semester framför att dricka alkohol.

Tips – så kan du dra ner på ditt drickande

Sven Andréasson, professor på Karolinska Institutet och överläkare på en mottagning för alkohol och hälsa i Stockholm, har på uppdrag av IQ listat tre tips på hur man kan gå till väga för att dra ner på sitt drickande:

1. Sätt upp mål

Bestäm vilken konsumtion som du tycker är okej. Exempelvis hur många glas vin, öl eller sprit du vill tillåta dig per tillfälle eller per vecka. Att undvika vardagsdrickande eller att inte dricka ensam är andra exempel på mål eller regler.

2. För anteckningar och håll koll

Notera under en månad hur många glas du dricker varje dag och jämför med din målsättning.

3. Analysera och hitta alternativ

Om din konsumtion är högre än din målsättning kan du börja granska i vilka sammanhang det blir för mycket? När du kommer hem från en stressig arbetsdag? När du träffar vissa vänner? Hitta sedan alternativ – vad kan du göra istället för att dricka alkohol? Andra aktiviteter eller andra drycker?

Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo, på uppdrag av IQ, under perioden 12–16 augusti. Sammanlagt tillfrågades 1 009 personer i åldrarna 18 år och uppåt. Här är all statistik samlad. 

Foto: TT/Shutterstock

Läs mer:

5 kändisar som talat öppet om sin osunda relation till alkohol

Alkoholfritt alternativ till Systembolaget öppnar på stor matsajt

Tips på alkoholfri snaps till årets kräftskiva

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: