Adidas har lanserat en feministisk kampanj, men precis som varje gång det händer väller kommentarerna från arga människor in som vill förklara vad som är fel med världen i dag.

Och det är alltså inte hatet och krigen de syftar på – utan att vissa kvinnor inte rakar benen.

En av bilderna i kampanjen är av svenska modellen och fotografen Arvida Byström. Den publicerades på Adidas officiella Instagram-konto med texten ”Hon är känd för sitt fotograferande som ifrågasätter femininitet och könsnormer genom att använda så kallade ’tjejig’ estetik” som en del av en serie liknande bilder med andra modeller. Arvidas bild har dock fått överlägset högst engagemang – och det är hennes ben som engagerar. De är nämligen orakade, vilket har orsakat en storm i kommentarsfältet.

”Vi har alla illaluktande armhålor, men det betyder inte att vi inte använder deodorant. Kvinnor har skönhetsideal och för mig är det jävligt äckligt”, skriver en kille.

”Hon säger att hon fått ta emot våldtäktshot. Vem skulle vilja våldta henne? Herre Gud. De som hotar henne med våldtäkt är äckliga. Och det faktum att hon inte groomar sig själv är äckligt”, skriver en annan kille – som tycks mena att folk som våldtas ska känna sig utvalda och hedrade?

Läs även Adele: ”Ingen man ska säga åt mig att raka mina ben – raka dina egna!”

Det han refererar till var att Arvida Byström själv publicerade bilden på sin Instagram, några dagar efter att Adidas publicerade den. I texten förklarade hon att hon fått hot om våldtäkt i sin inkorg efter att bilden publicerats.

”Jag som har alla förutsättningar, jag är vit, cis-kropp med det enda avvikande draget att jag har lite benhår. Jag har bokstavligt talat fått våldtäktshot i min inkorg. Jag kan inte ens föreställa mig hur det måste vara att att inte ha mina privilegier och försöka existera i den här världen”, skriver hon.

Tack och lov för mänskligheten så är de flesta kommentarerna fina och uppmuntrande.

Adidas har också kommenterat händelsen, och de gör det väldigt snyggt.

”Vi är hedrade att få jobba med kreatörer som Arvida för deras kreativitet, mångfald och unika idéer. Vi upplåter hela vidden av vårt företag och varumärke för att våra samarbetspartners ska få en plattform för positivitet, diskussion och förändring”, skriver de.

Läs även Bilder på retuscherade modeller får varningstext i Frankrike

Artikeln publicerades först på ELLE.