TV4-profilen utnyttjad i falsk reklam – anmäler Facebook: ”Utsätter för livsfara”
- AvLou Mikko
- FotografInstagram @Annabrolin/TT
– Man har ändrat hela budskapet, förvrängt precis allting och utsätter dessutom väldigt många människor för livsfara, säger programledaren Anna Brolin, som är en av de drabbade.
Nu polisanmäler hon Facebook tillsammans med andra utsatta.
Bluffannonsen med Anna Brolin har spridits på Facebook för att marknadsföra ett piller som felaktigt påstås ”bota” diabetes.
Det rör sig om en så kallad deepfake, en video som förfalskats med hjälp av AI, där man fått det att se ut som om TV4-profilen står bakom produkten.
I själva verket handlar det om en flera år gammal intervju med en forskare, som manipulerats.
– Det här är alltså en fyra år gammal intervju ungefär, där man har ändrat på hela budskapet, förvrängt precis allting, och dessutom utsätter väldigt många människor för livsfara. För det här är ju någonting som absolut inte är forskningsbaserat, säger en upprörd Anna Brolin i en video på Tiktok.
Flera profiler har blivit utsatta
Det är inte första gången som programledare utnyttjas på det här sättet.
Tidigare har bland andra Jenny Strömstedt blivit föremål för en videoförfalskning. Då för att sälja kniptränare och bröstpumpar.
Företaget använde en intervju där Jenny pratade om bäckenbottenträning i Nyhetsmorgon. Det var ett helt vanligt informativt nyhetsinslag, men genom att manipulera det med AI framstod det som att programledaren gjorde reklam för just deras produkt.
Så känner du igen fejkade AI-filmer
Det är ibland svårt att skilja på om en film är äkta eller fejk, därför behöver du vara extra uppmärksam på innehåll du tar del av i sociala medier.
• Titta på detaljer. Är ljuset ojämnt, finns det oklara skuggor eller suddiga partier som gör att klippet inte känns helt äkta?
• Ögonrörelserna i AI-videor är ofta onaturliga, och många gånger blinkar personerna i klippet inte alls.
• Lyssna på ljudet. Ibland går det att höra om en video är AI-genererad. Låter talet stakande och robotaktigt? Hänger munrörelserna inte riktigt ihop med ljudet? Då kan det röra sig om en förfalskning.
• Var källkritisk. Om du ser en annons där en känd person förekommer ska du alltid vara extra kritiskt. Dubbelkolla gärna innehållet hos en pålitlig källa innan du köper eller interagerar med annonser.
Källa: F-Secure
Polisanmäler Facebook
Falska annonser i sociala medier har blivit ett större problem de senaste åren. Nyligen avslöjades det att Meta, bolaget som äger Facebook, tjänar massvis med pengar på bedrägerierna – under 2024 stod de för hela 10 procent av alla intäkter, motsvarande ungefär 152 miljarder kronor.
Utgivarna, en publicistorganisation som företräder flera av Sveriges största mediehus, har gång på gång försökt stoppa annonserna – utan att något har hänt.
I ett sista försök att få till förändring har de nu polisanmält Facebooks vd Mark Zuckerberg för bedrägeri och varumärkesintrång.
”Det är häpnadsväckande att ett av världens största och mest lönsamma bolag tillåts fortsätta att förmedla kriminalitet som drabbar oskyldiga människor hårt, utan att vidta tillräckliga åtgärder för att stoppa den. Det är ett brott som förtjänar en juridisk process. Därför polisanmäler vi Mark Zuckerberg”, skriver Utgivarna i en debattartikel i SvD.
Anna Brolin är med i polisanmälan som en av de drabbade. Utöver henne är det också TV4-journalisten Olof Lundh och Karin Mattsson på SVT.
– Vi hoppas att det kan vara ett steg på vägen att på något sätt minska detta. Sätta stopp för det helt, allt annat är faktiskt orimligt, säger Anna på Tiktok.
Lou Mikko, reporter på Femina
Lou Mikko är reporter på Femina där hon skriver om allt från aktuella samhällsfrågor och ekonomi till kändisar och nostalgi. Hon har tidigare jobbat som nyhetsreporter på Expressen och Dagens Nyheter. Vill du tipsa Lou om något att skriva om? Mejla [email protected].
