Viktoria Widengren Washologi

Viktoria Widengren är uppvuxen i Skellefteå, men lockades till Stockholm för kärlekens skull. Hon gifte sig, paret bodde utomlands ett tag och de fick fyra söner inom loppet av knappt sex år. Och väl hemma igen jobbade Viktoria –som är utbildad socionom – med barnavårdsutredningar i västra Stockholm.

Några år innan hon skulle fylla 50 år blev hon allt mer sugen på att starta något eget. En restaurang? Nej, istället började hon fundera på vad som saknades på hyllan i ute i butikerna; snygga och vettiga tvättprodukter, med bra design, trovärdigt miljötänk och självklart effektiva. ”Skovård fanns i skobutiker men klädvård fanns inte i klädbutiker, där var kärnan till affärsidén.”

Labbade hemma

Nu började en lång och gedigen resa med en researchlista lång som en roman. Var producera? Design? Dofter? Innehåll? Hemsida? Hon labbade hemma i huset i Spånga, tog med sig doftprover och lät kollegorna på socialkontoret hjälpa till och avgöra bästa doften.

– För mig är dofter a och o, jag är väldigt doftkänslig. Doft är vårt starkaste sinne, jag klarar verkligen inte av när något luktar kemiskt. Jag beställde hem parfymprover av parfymtillverkare för att sätta dofterna. Lavendel har till exempel lugnande egenskaper.

Viktoria Widengren Washologi

Hon var i kontakt med Almi och där rådde en innovationsrådgivaren henne att sätta sitt namn på produkterna – för att skapa trovärdighet och personlig känsla. Och så fick det bli: Washologi by Viktoria.

– Tanken bakom sortimentet var just att erbjuda klädvård för olika behov. Våra kläder är inte hållbara om vi inte tvättar dem rätt. Till exempel ska man inte tvätta sportkläder på 60 grader, det räcker med 30 men då försvinner ju inte den sura lukten. Därför har jag tagit fram ett tvättmedel för just träningskläder, som gör svettmolekylerna vattenlösliga vid 30 grader.

Lanserade på Formex

Källaren hemma i huset fick bli lager. Och de första pallarna kom med sneda, bubbliga etiketter. Det var bara för Viktoria att klistra på nya. ”Jag hade sår på händerna till slut”.

I samband med Formexmässan i augusti 2014 kunde hon lansera sitt tvättkoncept med nischade tvättmedel, linnevatten och mjukmedel med ett tydligt och personligt doftspråk. Och redan på väg hem från mässan hade hon 20 återförsäljare.

Är miljötänket viktigt för dig?

– Ja, jag vill att det ska vara så skonsamt som möjlig, för kläderna, för miljön och för människan. Det är viktigt med trovärdighet. Men jag vill också att det ska vara roligt att tvätta, lite vardagslyx.

Vilka är dina bästa tvättråd?

– Att dosera rätt, många överdoserar! Använd tvättmedel anpassat för materialet, fintvätt till siden och kashmir, sporttvätt för funktionskläder osv. Tvätta mindre och vädra mer, det mår både miljö och kläder bra av.

Om man går och funderar på att starta eget; vilka är dina bästa råd?

– Våga ta klivet, att följa dina drömmar! Var inte rädd för att misslyckas och var uthållig. Man kan bara göra sitt bästa och ta stöd av de som peppar dig och våga be om hjälp.

Framtiden då?

– Washologi släpper jag aldrig, företaget känns som en familjemedlem, det ska jag verkligen förvalta. Jag aldrig ångrat det här valet. Jag jobbade ju parallellt i två och ett halvt år, det var så klart tufft. Och hela familjen har fått hjälpa till i perioder.

Tävla om Washologi-produkter här!

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: