Trendar: InredningMat och dryckResor

Vad gör jag om jag vill byta min julklapp – men inte har kvitto?

16 dec, 2018 
AvEmma Castman
Konsumentverket svarar på om det går att byta varor utan kvitto
Har du fått en julklapp som du inte är nöjd med, samtidigt som det tar emot att be om kvittot för att få byta? Konsumentverket svarar på om det går att returnera presenter utan kvitto – och berättar hur du i så fall går tillväga.
Annons

Det man får i julklapp känns inte alltid rätt. Färgen kan vara fel, prylen snarlik någon annan – eller så gillar man bara inte det man har fått.

Det svåra kan vara att behöva be om kvitto när man inte känner sig nöjd. Speciellt om man märker att den som har gett bort julklappen är väldigt belåten över sin gåva. Så – vad gör man om man vill byta en present men inte vågar be om kvitto? Går det att returnera varan ändå, och hur går man i så fall tillväga?

– Bytesrätt och öppet köp är frivilligt att erbjuda, vilket innebär att villkoren för att utnyttja bytesrätt kan skilja sig åt mellan olika butiker. Vissa butiker kan ha som krav att du måste uppvisa kvitto för att få byta varan. Och har du då inget kvitto är det tyvärr inte säkert att du får genomföra ett byte, säger Johan Elin på Konsumentverket.

Saknar jag kvitto kan det alltså vara omöjligt att byta min julklapp?

– Har butiken som krav att du måste visa kvitto för att få byta kan de neka dig. Men jag rekommenderar ändå att man hör sig för med butiken. Det händer nämligen att de, av goodwill, låter dig byta din vara trots att du saknar kvitto, säger Johan Elin.

Annons

Men om min present är trasig och det faktiskt inte finns något kvitto, vad gör jag då?

– Det finns inget i lagen som säger att du måste uppvisa kvitto när du reklamerar, alltså klagar på, en vara. Däremot kan du behöva styrka köpet och visa när varan inhandlades, hos vem och till vilket pris. Har du inget kvitto går det att göra med hjälp av ett kontoutdrag från banken, alternativt det företag som tillhandahåller köparens kreditkort. Problemet med de två sistnämnda alternativen kan vara att informationen som butiken behöver kan vara svår att utläsa. Speciellt om flera varor har inhandlats samtidigt, säger Johan Elin.

Om julklappen är köpt på internet, vad gäller då som kvitto?

– När du ingår avtal på distans, exempelvis över telefon eller på nätet, har företaget ingen skyldighet att erbjuda dig ett kvitto. Men du har rätt att få en bekräftelse på avtalet senast när varan levereras eller tjänsten börjar utföras. I bekräftelsen ska det framgå vad du köpt och till vilket pris. Bekräftelsen – tillsammans med exempelvis en kopia på korthistorik, ett utdrag från ditt konto eller ett utdrag från din internetbank – gäller då som bevis på ditt köp, säger Johan Elin.

Annons

Ångerrätt, bytesrätt, öppet köp och reklamationsrätt. Köp i butik, över telefon eller på internet. Känns det fortfarande komplicerat? Nedan listar vi vad som gäller enligt lag.

Ångerrätt, öppet köp, bytesrätt och reklamationsrätt – det säger lagen:

Ångerrätt – Varor som är köpta på internet, via telefon, eller utanför säljarens affärslokal har du alltid 14 dagars ångerrätt på. Och informerar säljaren inte dig om ångerrätten gäller den faktiskt i ett år. När du handlar i butik har du ingen rätt att ångra ditt köp, och ångerrätten gäller inte på alla produkter som är köpta på distans, däribland resor och specialtillverkade produkter.

Öppet köp och bytesrätt – Att få byta eller lämna tillbaka sina köpta varor är ingen rättighet enligt lag. Däremot finns det många butiker som erbjuder sina kunder de möjligheterna. Det ska alltid stå på kvittot om öppet köp/bytesrätt gäller och hur länge. Som konsument måste du kunna bevisa var varan är köpt för att få byta eller få pengarna tillbaka. Enklast görs det genom kvitto, men kontoutdrag från din bank eller det företag som tillhandahåller ditt kreditkort kan också fungera.

Annons

Reklamationsrätt – Om det är fel på din vara har du rätt att reklamera den i tre år efter köpet. Det är viktigt att säljaren kontaktas så fort som möjligt, men att reklamera något inom två månader från det att felet har upptäckts räknas alltid som en skälig tid. När du reklamerar något har säljaren i första hand rätt att försöka åtgärda problemet. Det innebär att du inte kan kräva att köpet hävs utan att säljaren har fått en chans att åtgärda felet. Det finns ingen lag som säger att du måste visa kvitto för att få reklamera, men du måste kunna visa när köpet har gjorts, hos vem varan är köpt och till vilket pris.

Källa: Konsumentverket
Foto: IBL

Läs mer:

Annons