kronika1

Det gick på ett ögonblick. Hon höjde handväskan, siktade och drämde till skinnskallen bakifrån. Det var den sortens impulshandling som kommer av att man är lika för­bas­­­­­­­­­kad som förtvivlad och till slut tappar besin­ningen. Nu tog slaget inte så värst hårt. Den unge mannen vände sig inte ens om utan fortsatte att marschera med ett hårt grepp om flaggan.

Det här hände i Växjö våren 1985. Ett gäng nazistsympatisörer var samlat på Stortorget för att demonstrera och då brast det för Danuta Danielsson. Hon hade sina rötter i Polen och hennes mor skickades till ett koncentrationsläger under andra världskriget.

Just när Danuta svingade sin väska i luften tryckte Dagens Nyheters fotograf på kamera­avtryckaren och tog därmed århundradets svenska nyhetsbild. Som kolumnisten Peter Kadhammar skrev i Aftonbladet många år ­senare: ”Danuta Danielsson blev en symbol. Den vanligtvis tystlåtna människan som sträcker på sig och bokstavligen slår ett slag för alla människors lika värde.”

Så gick det till när en vanlig damväska blev en del av den svenska nutidshistorien. Här­om­året förevigade konstnären Susanna Arwin dramat i en skulptur som ställdes ut i en konsthall i Sollentuna. Men inte bara det, i sitt projekt Tantfullness har Susanna bland annat gjutit en hel tantarmé i betong och skapat handväskor i silver och koppar. En sorts hyllning till den svenska tanten med mottot ”våga vara vanlig”.

Också på andra håll har det stormat kring en av våra vanligaste accessoarer. Minns rasismanklagelserna när Oprah Winfrey nekades att titta närmare på en Tom Ford‐väska i fina ­butiken i Zürich (expediten, som inte kände igen den stenrika tv‐stjärnan, vägrade att ta ner dyrgripen från hyllan med motiveringen att ”den var för dyr”). Eller debatten kring Mona Sahlins lyxmodell från Louis Vuitton (som hon fått i 50‐årspresent men som gav bränsle åt diskussioner kring både stadsråds­löner och jämlikhet).

I Feminas modenummer finns alla sorters garderobsnyheter med, små som stora, och det är ingen tvekan om att vi går en färgstark vår till mötes. Designers och trendskapare världen över har släppt ”less is more”‐tyglarna och visar vilda mönster, granna nyanser och osannolika kombinationer.

Se det som en uppmaning att inte vara vanlig; att ignorera pekpinnarna, använda fantasin och våga utmana den goda smaken. Och för all del – glöm inte handväskan. Den kan bevisligen användas på många sätt.

AV ULRIKA NORBERG

CHEFREDAKTÖR

Missa inte att läsa:

Var snäll – både mot dig själv och andra!