1. Ägg

Ägg innehåller mycket protein och vitaminer samtidigt som det är snålt på kalorier. Att äta ett ägg till frukost gör dessutom att du håller dig mätt längre och inte börjar småäta innan det är dags för mellanmål eller lunch.

2. Spenat

Spenat är känt för sitt järninnehåll men innehåller även kalcium, magnesium och kalium. Med en fyllig smak som fungerar både som den är och tillagad ökar spenat intensiteten i en rad olika maträtter.

3. Mandlar

Naturella mandlar, som innehåller 21 gram protein, är goda i såväl frukost som mellanmål. Mandlar har ett högre kaloriinnehåll men fettnivån i mandeln skapar en mättnadskänsla som gör att du inte behöver äta många för att känna dig mätt.

4. Avokado

Trots, eller kanske tack vare, att avokado innehåller mycket fett så kan frukten hjälpa dig att hålla vikten, eller till och med gå ner i vikt. Avokado bidrar även till en längre mättnadskänsla och kan därmed leda till att man minskar på småätandet.

Avokado är inte bara gott – det har även en rad hälsofördelar.

Läs mer : Avokado kan hindra hjärnan från att åldras

5. Bönor

Bönor innehåller mycket fibrer och protein, vilket är bra om du vill gå ner i vikt eller behålla vikten på ett hälsosamt sätt. Sojabönor och edamamebönor innehåller så mycket som 34 gram protein. Bönor fungerar prefekt i matlagning eller som ett gott snacks.

6. Broccoli

Broccoli är bland det nyttigaste man kan tänka sig i grönsaksväg. Den nyttiga grönsaken är både kalorisnål och fiberrik, vilket bidrar till en bra mättnadskänsla. Broccoli fungerar som tillbehör till maten, i juice eller som snacks. Varför inte testa dessa broccolichips från vår systersajt Elle Mat & Vin?

7. Bär

Packade med antioxidanter och kalorisnåla är bär det perfekta tillbehöret vid frukost, mellanmål eller efterrätt.

8. Grönkål

Grönkål är en råvara som innehåller fibrer. När du försöker gå ner i vikt är fiber en viktig komponent, eftersom den håller igång matsmältningen. Dessutom är grönkål ett livsmedel med få kalorier men med mycket smak.

Grönkål kan fungera i måltider, juice eller som snacks.

Läs mer: 7 anledningar att äta mer grönkål

9. Havregryn

Havregryn är rikt på fibrer, protein och bra fett. Det innehåller också ämnen som boostar ämnesomsättningen. Havregryn har ett högre kaloriinnehåll men det krävs inte en stor mängd havregryn för att hålla dig mätt en längre tid.

10. Keso

Keso är magert, proteinrikt och innehåller mycket kalcium. Mejeriproduktens höga proteininnehåll ger också en känsla av mättnad samtidigt som din kropp får alla näringsämnen den behöver. Keso är dessutom lätt att variera och passar lika bra till söta frukter som till salta livsmedel.

För ett gott mellanmål: toppa keson med färska bär.

Läs mer: Recept: Proteinbollar med acai och keso

Artikeln publicerades först på ELLE mat & vin.