sötpotatispommes frites

Vill du leva sunt – men ogärna ge upp fredagsmyset med tacokväll och glassdessert? Det behöver du inte heller! Genom att göra några smarta byten kan du äta nyttigare utan att det behöver kännas som uppoffringar.

Här är 5 enkla och goda val som ger kosten en sundare makeover:

Du är sugen på pasta…
…välj zoodles

Något enkelt, nyttigt och glutenfritt att variera pastan med är zoodles – alltså grönsaksspagetti (noodles) som är gjorda av rå zucchini. Till skillnad från pasta, som är full av kolhydrater och kalorier, är zucchinin mager med sina 15 kalorier per 100 gram och består till 95 procent av vatten. Därutöver innehåller den järn och en liten dos A- och C-vitamin. Och för att göra zoodles behöver du ingen avancerad utrustning. Det går fint att strimla med hjälp av potatisskalaren, osthyveln eller en kniv. Det finns också speciella grönsakssvarvar – här får du tipsen som gör att du lyckas!

Du är sugen på tacos…
…välj fullkornsbrödet

Om du är en av alla dem som väljer tacos varje fredag rekommenderas de fiberrika, grövre tortillabröden framför varianterna som är baserade på vetemjöl. Fullkornsbröden är förvisso lite mer energirika än de andra men ger i gengäld också extra kostfibrer och en längre mättnad. Kostfiber är inte bara bra för matsmältningen, utan ger också ett mer stabilt blodsocker och bidrar till en generellt sundare kost. Testa också att byta ut färsen mot lax – kolla gärna in Diadonnas populära recept på tacos med lax, avokado och mangosalsa, så gott!

Du är sugen på pommes frites…
…välj sötpotatis-frites

Visste du att en medium pommes frites från Mc Donald’s kan innehålla upp mot 350 kalorier och 17 gram fett? Det finns med andra ord mycket att spara genom att göra dem själv. Ett superbra alternativ till klassiska pommes frites av potatis är frites lagade av sötpotatis. Sötpotatisen är, liksom andra orange grönsaker, full av antioxidanterna som kallas karotenoider, som har visat sig vara bra för både huden och synen. Dessutom är den rik på C-vitamin, B6, kalium och magnesium som hjälper immunförsvar, benhälsa och blodtryck. Här hittar du Diadonnas succérecept på krispiga sötpotatispommes!

Du är sugen på glass…
…välj hemlagad

Den traditionella glassen med grädde och socker är den glass som bidrar med flest kalorier per 100 gram. Om den sedan är toppad med till exempel strössel eller chokladsås ger det ännu fler kalorier. Men om du är ute efter ett gott alternativ, satsa på hemlagad yoghurt- eller avokadoglass med härliga frukter och bär. Med magrare mejeriprodukter, mindre socker och mera frukt kan du få en sundare tvist på desserten och en bonus i form av viktiga näringsämnen. Här får du flera tips på goda glassrecept – och testa gärna även ”nice cream”, glass på fryst banan.

Du är sugen på smör…
…välj mosad avokado

Många av oss har svårt för att låta bli en god smörgås, och kanske blir det mer än en om dagen. Då kan det du lägger ovanpå göra en hel del på din vikt. Varför inte byta ut bordsmargarinet mot lite mosad avokado? Avokado är förvisso ett kaloririkt alternativ men fetterna är av det nyttiga slaget. Den välsmakande frukten, jo det är faktiskt en frukt, innehåller dessutom fiber och växtsteroler med kolesterolsänkande effekt, samtidigt som den är rik på B-vitaminet folat, samt C-vitamin och kalium. Här hittar du flera goda recept med avokado.

AV RONJA ROGNMO

FOTO SHUTTERSTOCK/IBL

Läs även:

5 bovar bakom ökat midjemått – och vad du kan göra åt det

”Ikea-effekten” kan hjälpa dig att hålla vikten

1o nyttiga livsmedel du borde äta mer av

Få plattare mage utan träning – 11 tips!