Quinoa har alla möjligheter att kunna bli en favorit i köket. Den är fiberrik, glutenfri och innehåller massor av protein – vad mer kan man begära av ett tillbehör? Ja, kanske att det ska vara gott också. Många har tyvärr svårt för quinoa, som är en kusin i spannmålssläkten, och tycker att den är smaklös och trist. Det kan den också vara om du bara kokar den rakt upp och ner.

Använd dig av de här smakfulla tipsen för en godare quinoa:

1. Rostad quinoa är god quinoa

Det här är steg ett när du ska laga quinoa. Precis som nötter, frön och gryn får quinoa mer smak om du rostar den. Häll ner quinoan i en torr stekpanna och rosta under omrörning i 5 till 7 minuter tills den får en gyllene färg och doftar gott.

Se bara till att inte bränna den! Då kommer den förvisso att börja smaka mer, men inte på ett bra sätt.

2. Skölj bort tvålen

När quinoan är rostad och klar är det dags för dusch! Quinoans utsida är täckt av saponiner – ett ämne som smakar lite beskt och tvåligt. Kokar du quinoan utan att ha sköljt den först kommer saponinerna att sitta kvar och då är det ju inte så konstigt att man inte gillar smaken. Vem gillar tvål i maten? Skölj quinoan i en sil med kallt vatten i 1 till 2 minuter.

3. Al dente som pasta

Meningarna går isär om hur man ska koka quinoa. Vissa hävdar att man ska koka den med mindre vatten där allt vatten ska sugas in i grynen, andra att det inte går att koka quinoa om man inte har en ångkokare. Vissa säger locket på, andra locket av.

Om du vill ha en fluffig quinoa (och ja, det vill du) ska du koka den som pasta. Sätt en rejäl kastrull med saltat vatten på plattan och låt det koka upp. Häll ner quinoan och låt den koka i cirka 12 minuter. Smaka på den innan du häller av vattnet, den ska vara mjuk men med tuggmotstånd. De små grynen ska också ha fått en liten vit svans. Men låt den inte koka för länge, det är då du får den där trista grötkänslan.

När du har hällt av den ska du fluffa upp den med en gaffel, precis som du gör med couscous.

4. Inte bara vatten

När du kokar upp vattnet kan du ha annat än bara vatten i kastrullen. Lök, vitlök, örter, lagerblad… ja, du kan ju fortsätta själv. Ett enkelt sätt att få fart på quionan är att koka den i grönsaksbuljong. Anpassa bara smaken till rätten du ska laga. Ska du till exempel använda quinoan till en thairätt kan du koka den med lite färsk ingefära hellre än timjan.

Du kan också röra ner en klick smör i quinoan för en, ja, smörigare smak.

5. Tänk utanför salladsboxen

Bara quinoa blir lätt lite tråkigt och den kräver bra kompisar för att komma till sin rätt. Många gör quinoasallad och visst, det kan vara gott, men testa att använda quinoa till andra rätter också. Quinoa är perfekt att tillsätta till grytor för att göra dem mer mättande och proteinrika, alltså är det perfekt att blanda quinoa i en vegetarisk gryta. Blanda quinoa och ströbröd och vips har du en nyttigare panering. Du behöver ju inte heller använda quinoan som bas i din sallad, utan du kan rosta och använda den som knaprig topping.

6. Tänk söta tankar

Quinoa är neutral i sin smak och går att använda i både salta och söta rätter. Har du testat att blanda quinoa i din havregrynsgröt eller i din granola? Du kan också tillsätta quinoa till pannkaksmeten för att göra den lite matigare. Perfekt att servera med färska bär och lönnsirap. Du kan också göra desserter med quinoa som bas, till exempel en quinoapudding med kokosmjölk och frukt.

Foto: TT

Inspiration: Bustle.com, Huffington Post

 

Läs mer:

Avokadoröra med bönor och quinoa

Quinoa- och morotsbiffar