Trendar: NostalgiI rampljusetMin aborträttLivsstilLivsberättelserMitt liv

Grattis barnen! Nya vegotag på McDonald's och Max

15 jan, 2019 
AvAnna-Lena Pettersson
Barnen är i fokus när snabbmatskedjorna McDonald's och Max vidareutvecklar sina vegetariska menyer och lanserar nya gröna alternativ. Säg hej till McFalafel och Veggie Burger.
Annons

För två veckor sedan lanserades det veganska Happy Mealet i Storbritannien, och då fanns det enligt svenska McDonald’s inga planer på att lansera en veganskt Happy Meal på den svenska marknaden. Men det visade sig vara falsk information. Nu lanseras nämligen McFalafel som kommer att vara en del av Happy Meal, men som också går att köpa som ett snack och som del av ett vanligt mål.

Falaflarna görs enligt ett klassiskt recept av kikärter, vitlök, persilja och spiskummin. Du kommer också att kunna välja två olika dipsåser till falaflarna, en yoghurtdip med örter och en vegansk sås med grillad paprika.

– Vi är glada över att lansera vår nyhet McFalafel och därmed kunna erbjuda våra stora och små gäster ännu fler valmöjligheter. Att vi kan erbjuda ett veganskt alternativ i vår ikoniska Happy Meal är något som vi är stolta över och hoppas att våra gäster kommer uppskatta lika mycket som vi gör, säger Nina Remöy, ansvarig för Food Team på McDonald’s i ett pressmeddelande.

Annons

McDonald’s har som mål att kyckling, fisk och vegetariskt protein ska utgöra 50 procent av allt protein till 2020. Och vi måste erkänna att falafel känns som ett godare alternativ än wrapen som är det veganska alternativet i den brittiska McDonald’s-menyn som vi skrev om för ett par veckor sedan.

Max lanserar Veggie Burger

Inte bara McDonald’s satsar mer på vego. Även Max, som sedan tidigare ligger i framkant när det gäller klimatsmarta och vegetariska alternativ, utökar sina vegetariska alternativ till barnen. En ny växtbaserad burgare, Veggie burger, gör entré och nu är hälften av alternativen på barnmenyn Maxbox vegetariska.

Även Max har mål gällande grönt protein uppsatta. År 2022 ska hälften av de sålda måltiderna vara något annat än rött kött. I dagsläget är de uppe i att 40 procent av de sålda burgarna inte är med rött kött.

 Foto: McDonalds, TT

 Läs mer:

Annons