Nästa år vill vi äta blommor, hampa, seitan, manaeesh och heme.

Hursa?

Jo, det verkar som att nästa års mattrender i Europa sneglar på mat från Asien och Mellanöstern, vegetariskt protein och köttersättningar. Det visar Uber Eats Foodcast för 2019, en undersökning som baseras på vilka sökningar som ökar mest i deras app. Inte mindre än 191 miljoner sökningar har analyserats, varav 708 138 i Sverige, mellan maj och november i år.

På restaurangerna runt om i Europa kommer det under 2019 alltså att vara blommor i maten – om trendspaningen slår in. Om man går in och tittar på de sökningar som gjorts i Sverige ser man att vi inte är lika intresserade av flora i middagen. Däremot kan man se tydlig dragning åt vegetariskt, asiatiskt och mat från Mellanöstern, vilket liknar strömningarna i övriga Europa. Vi söker framför allt på tofu, vitlök och miso men också på bibimbap, tahini, sriracha och kimchi.

Det är också tydligt att den veganska trenden håller i sig, men vi har bytt ingredienser vi är intresserade av, förmodligen för att de veganska alternativen ökar i antal.

– I år ser vi tydligare än någonsin en ökning av samhällsmedvetna matval och att vegansk mat blir allt mer mainstream – från att endast representera några få procent av befolkningen till att bli ett livsstilsval för miljontals människor i flera länder, säger Henrik Berglin, Operations Manager på Uber Eats i Sverige i ett pressmeddelande.

Något som däremot minskar i populäritet är clean eating, som varit en stark trend, med favoriter som till exempel matcha och aloe vera.

De vanligaste matsökningarna i Sverige 2018:

  1. Tofu
  2. Vitlök
  3. Miso
  4. Veganskt
  5. Bulgur
  6. Hummus
  7. Bibimbap
  8. Tahini
  9. Tryffel
  10. Sriracha
  11. Acai
  12. Kimchi
  13. Quinoa
  14. Ingefära
  15. Pho
  16. Kokos
  17. Honung
  18. Sjögräs
  19. Agave
  20. Kombucha

Det här sökte vi mindre på 2018 än 2017:

  1. Glassrullar (Rolled Ice Cream)
  2. Cold brew (det varma kaffets återkomst)
  3. Matcha
  4. Jackfruit
  5. Aloe vera

 

Foto: Shutterstock

Läs mer:

Drinktrenderna 2019 enligt Emil Hed

Stora trender hos kedjorna 2019