Det är få saker som känns så trista och bortkastade som när man går ut och äter på restaurang och så blir det inte alls som man hade tänkt sig. Maten var inte god och inte vinet heller. Och fördrinken innehöll för mycket lime för din smak.

Det är inte bara en besvikelse över en misslyckad kväll, det känns också som att man har kastat pengarna i sjön. Det är ju inte gratis att äta ute.

Men hur dåligt ska det vara för att man ska kunna skicka tillbaka maten, vinet eller drinken med gott samvete?

Den amerikanska nättidningen Skillet har frågat sig just det här och fått ett gäng matnyttiga tips och svar från kockar, bartenders och servitörer.

”Hovmästaren, det är en fluga i min soppa!”

Ja, främmande föremål i maten är en helt legitim ursäkt för att be servitören ta bort tallriken från bordet och ge dig en ny portion. Det här är naturligtvis också en fråga om nivåer och hur äckelmagad du är. En del har inga problem med att peta bort en liten bit plastfolie eller ett hårstrå ur maten och sedan fortsätta äta, men det är också helt rimligt att inte vilja det och få en ny tallrik.

Detsamma gäller vin. Det ska inte flyta runt korkbitar, insekter eller något annat i vinet. En fluga kan naturligtvis dras till ditt vinglas under middagen, men då kan du inte be om ett nytt. Ta också en koll på glaset, du ska inte behöva dricka ur ett trasigt eller sprucket glas.

Glöm dock inte bort att vara trevlig när du påtalar problemet, den här typen av misstag kan ske i även det mest prydliga kök. De vill dig inte ont.

”Hämta kocken! Jag tyckte inte om maten!”

Nej, att man inte tyckte om den rätt man fick in är faktiskt inte en självklar orsak att få skicka tillbaka maten och få ny. Om det inte är fel på maten och du har fått vad du har beställt är det tråkigt om du inte tyckte om det, men inte mer än så. Vissa restauranger kan försöka gör det bättre genom att ge dig något annat tillbehör, en annan sås eller liknande om du påtalar att du inte tyckte om maten. Om du däremot misstänker att kocken har tappat saltkaret i soppan, alltså att maten smakar fellagad, eller om kycklingen inte är genomstekt ska du naturligtvis påtala det.

När det kommer till vinet är det samma sak. Köper du en flaska vin får du oftast smaka på det för att känna att det inte är fel på det. Om du bara inte tycker om det är det inte säkert att de vill ta tillbaka det. I så fall kan det vara om du har bett om att få ett lätt och fruktigt vin och serveras en tung Amarone. Så fel ska det inte bli.

Ett vin det är fel på ska du däremot skicka tillbaka. Det kan vara ett vin som blivit påverkat av korken och luktar och smakar som våt kartong eller har haft fel på korken och blivit påverkat av syre. Då smakar det som vinäger.

”Hallå! Varför serveras inte min oxfilé perfekt på det här snabbmatrestaurangen!”

Innan du bestämmer dig för att skicka tillbaka maten, ta en titt omkring dig. Gör det redan innan du beställer mat och dryck. Fundera på vilken ambitionsnivå och inriktning restaurangen har och beställ det som de är bäst på att laga. Beställer du en köttbit på din lokala pizzeria som är grym på bakispizzor är det inte säkert att den blir lika bra som om du beställt den på en dedikerad köttrestaurang. Du kan helt enkelt ställa högre krav på mat när restaurangen är specialiserad på det du beställer, eller om restaurangen har en hög prisnivå. Din beställning och dina förväntningar ska alltså matcha omgivningarna.

Det här gäller också drycken. Om en billigare restaurang med ett husets vin på menyn inte serverar dig det godaste vin du har druckit är det inte en giltig orsak att skicka tillbaka det. Såvida det inte är fel på vinet.

Och du kanske inte ska beställa en jättekrånglig drink på en bar där de helt uppenbart inte är vana vid det. Då blir du nog nöjdare med en öl eller ett glas vin.

”Bartendern! Jag hade ingen specifik önskning, men jag fick inte vad jag ville ha!”

Du hör ju själv, om du inte vill bli besviken, be om det du vill ha. Om du bara säger ”Vad som helst blir bra” kan du inte gärna ta för givet att du får något som du tycker om. En duktig och engagerad bartender kommer att fråga dig vilken typ av drink du gillar, om du vill ha något fruktigt och uppfriskande eller något tyngre och spritigt.

Att ändra på ingredienserna i drinkarna är oftast ok, men om bartendern säger att det nog inte blir så gott (Lex margarita utan sötning), får du faktiskt skylla dig själv.

Och sist men inte minst, var inte rädd för att säga till om du inte är nöjd med något du har blivit serverad och var trevlig när du säger det. Men ta inte för givet att du får ny mat eller dryck, det beror på om det är ett riktigt fel eller det bara inte är i din smak. De som jobbar på restaurangen vill såklart att du ska vara nöjd och kommer att göra sitt bästa för att du ska bli det. Och om du är nöjd, låt dem veta det också.

Foto: TT

Läs mer:

Ny Michelin-stjärna till Stockholmskrog

Gulddraken 2019 – Stockholms bästa restauranger