Nyckelingrediensen i guldmjölk är gurkmeja, den färgstarka kryddan som står för curryblandningens gula färg – och merparten av dess nyttiga egenskaper. Gurkmeja finns som torkad krydda, men kan också köpas färsk i välsorterade hälso- och livsmedelsbutiker.

Gurkmeja anses antiinflammatoriskt och har i studier visat sig hjälpa mot både IBS, depression och ledvärk. Örten har en lång tradition inom ayurveda, där den används för att just lindra smärta och hämma inflammation.

Även ingefära är en tongivande ingrediens, särskilt smakmässigt. Ingefära används ofta i preparat som ska stärka immunförsvaret eller lindra ledsmärta.

Drick din golden milk som den är, eller krydda med kardemumma, kanel och kanske en skvätt agavesirap eller honung.

Så här gör du drycken:

GULDMJÖLK
0,5 dl torkad gurkmeja
1 msk torkad ingefära
1,5 dl vatten2 dl osötad mandelmjölk (kan ersättas med rismjölk eller kokosmjölk)
1 tsk kokosolja

Valfri smaksättning, till exempel kanel, kardemumma eller vaniljpulver

Gör så här:

Koka upp vattnet, vispa ner gurkmejan och ingefäran och låt sjuda på svag värme. Efter 6-8 minuter blir konsistensen till en tjock pasta. Den räcker till flera glas guldmjölk och kan förvaras i kylskåp i upp till 2 veckor.För att göra guldmjölken, värm 2 dl mandelmjölk och 1 tsk kokosolja försiktigt på spisen och vispa ner 1 tsk ”guldpasta”. Smaksätt eventuellt med kanel, kardemumma eller vaniljpulver, honung eller agavesirap.

AV JENNIE SANDBERG, mabra.com
FOTO SHUTTERSTOCK

Missa inte att läsa:

Chiapudding med jordgubb & kokos
Bananpannkakor med nötchokladkräm och bär
Nyttiga godisremmar av frukter och bär
11 livsmedel du trodde var onyttiga

Mer läsning

Femina